Cay har mekat nu igen. Här kommer hans texter och bilder om svänghjul vid startmotorn och nya tryckplattor vid kopplingen för er som är intresserade av att meka med Wildstararna.
Godkväll!
Rapport
från Söderköping söndag kväll. Wilden är demonterad p.g.a. lossnat svänghjul,
värre var det inte! I går baktände den och stannade, sedan gick inte
startmotorn att använda (det var inte jag som vred på handtaget) och jag var
rädd att det var startkopplingen som pajat. Skruvade isär på fm och
konstaterade att svänghjulet hade lossnat. Puh!!!!!!! Det är ett relativt
vanligt fel på Wildarna skall tilläggas. Finns bara packningen till kåpan
hemma hos Montörena så är den körklar i morgon kväll.
...nästa dag:
Då
det framkommit att författaren (jag) till förra mailet angående svänghjulsproblematiken
på min Wilde i vissa kretsar ansetts som mindre vetande kommer här ett klarläggande!
Det
är alltså rotorn till generatorn som här i Sverige kallas för svänghjul,
sitter ej heller på vevaxeln utan på separat axel med startkopplingen bakom.
Se skisser från verkstadshandboken. Släpper svänghjulet fungerar inte
startkopplingen! Så enkelt är det, och, ingenting hade gått sönder tack och
lov. Till sist skall nämnas att det inträffar oftast på Wildar som har
trimmats.
.. och så tryckplattan:
Nu
är den på plats, Barnett-tryckplattan alltså. Jag har dock inte provkört
än men hoppas att kunna göra det i morgon. Det tog inte mer än drygt två
timmar att skifta, varav över en timme att få bort den gamla packningen!
Hoppas att den fungerar lika bra som den är färggrann också.
Kanske
detta kan sporra fler att skruva själva! I regel är det inga märkvärdigheter
bara man har tålamod och någonstans att vara när man opererar. I morgon
skruvar jag dit svänghjulet och dreven men får vänta till onsdag på
packningen till generatorkåpan. Hoppas att vara rullande till torsdag kväll
och Norsholm!
Det
var alles från
Cay