Cay har mekat nu igen. Här kommer hans texter och bilder om svänghjul vid startmotorn och nya tryckplattor vid kopplingen för er som är intresserade av att meka med Wildstararna.

Godkväll!  

Rapport från Söderköping söndag kväll. Wilden är demonterad p.g.a. lossnat svänghjul, värre var det inte! I går baktände den och stannade, sedan gick inte startmotorn att använda (det var inte jag som vred på handtaget) och jag var rädd att det var startkopplingen som pajat. Skruvade isär på fm och konstaterade att svänghjulet hade lossnat. Puh!!!!!!! Det är ett relativt vanligt fel på Wildarna skall tilläggas. Finns bara packningen till kåpan hemma hos Montörena så är den körklar i morgon kväll.  

...nästa dag:

Då det framkommit att författaren (jag) till förra mailet angående svänghjulsproblematiken på min Wilde i vissa kretsar ansetts som mindre vetande kommer här ett klarläggande!

Det är alltså rotorn till generatorn som här i Sverige kallas för svänghjul, sitter ej heller på vevaxeln utan på separat axel med startkopplingen bakom. Se skisser från verkstadshandboken.  Släpper svänghjulet fungerar inte startkopplingen! Så enkelt är det, och, ingenting hade gått sönder tack och lov. Till sist skall nämnas att det inträffar oftast på Wildar som har trimmats.

.. och så tryckplattan:

Nu är den på plats, Barnett-tryckplattan alltså. Jag har dock inte provkört än men hoppas att kunna göra det i morgon. Det tog inte mer än drygt två timmar att skifta, varav över en timme att få bort den gamla packningen! Hoppas att den fungerar lika bra som den är färggrann också.

Kanske detta kan sporra fler att skruva själva! I regel är det inga märkvärdigheter bara man har tålamod och någonstans att vara när man opererar. I morgon skruvar jag dit svänghjulet och dreven men får vänta till onsdag på packningen till generatorkåpan. Hoppas att vara rullande till torsdag kväll och Norsholm!

Det var alles från

Cay