Dagisgruppen på Trollstigen

 

 

Förra årets resa i Sydnorge – sedan tidigare relaterad på klubbens hemsida – gav mersmak. Samtidigt hade ju Cruisarhövdingens beskrivning av resan till Trollstigen 2002 gjort mig mer än lovligt sugen på den vändan – helst med utvikningar, där Bosse Rindars reseskildring i Stora Motorcykelkatalogen 2005 var klart intressant läsning.

Möjligheter kollades, och så småningom utkristalliserades en resa med start fredag 12 augusti, eftersom några av oss behövde vara hemma fem dagar senare.

 

Vädret veckorna innan gav inte många tillfällen till ovationer, så in i det sista var det osäkert, om resan skulle bli av, men väderprognosen onsdag kväll 10 augusti var närmast komisk – eller gudomlig, välj själv: Över norra Småland, Östergötland, Närke och Värmland – dvs precis vår planerade färdväg – skulle fredagen erbjuda uppehåll och goda solchanser. Sydväst och nordost om denna korridor prognosticerades regn! För lördag – måndag fanns en stor sol över just den del av Norge, som var vårt resmål!

 

 

Dag 1: Linköping – Femundsenden

 

Vid halv åttatiden fredagen 12 augusti samlas fem åksugna cruisare vid Bergsrondellen (Bild 1) – som sig bör på lite olika typer av hojar: Zoltan Bak på BMW R 1150 R, Rolf Lagerholm på nyinköpt Yamaha Diversion 900, Claes Lennmarken på H-D Night Train, Per Woxler på H-D Sportster 1200 Custom och jag själv på Aprilia RST 1000 Futura med smeknamnet ”Vilddjuret” – inte så mycket för hennes slumrande resurser som för registreringsnumret med tre sexor –  ”Vilddjurets tal” i Uppenbarelseboken. Vi sänder en medlidsam tanke till kompisarna Magnus Hultgren samt Lena och Keijo Nikupeteri. Magnus har redan packat sin BMW K 1200 LT, men en krånglande rygg tvingar honom att i sista stund ställa in. Bittert! Lena och Keijo är helsugna på resan, men tvingas av andra skäl att avstå.

 

Den felindikering, som bekymrat Zoltan, visar sig vara behov av ny bromslampa. Enkelt fixat – vi står ju vid en mack.

 

Vädret ser trots prognosen murrigt ut, så det blir regnställ på för dem utan allvädersställ. När vi – fortfarande torra – svänger norrut vid Motala, är det alldeles blåsvart över Vätterns nordspets, och alla tänker: ”Snart blir det blött”. Men si; när vi når Askersund, har molnen börjar blåsa undan, och en knapp halvtimma senare blir det förmiddagsfika vid Laxsjöns camping i strålande förmiddagssol! (Bild 2) Denna väderlycka skall komma att följa oss i mer eller mindre utpräglad form under hela resan, som renderar ”tio droppar på visiret” – men det vet vi ju inte då.

 

Vidare – genom vackert kulturlandskap, längs långsmala värmländska sjöar och så småningom Klarälven – via Degerfors, Björneborg, Kristinehamn, Väse, Molkom och Hagfors upp till Stöllet för sen lunch. Hojsäsongen är livlig. Här står, kommer och åker hojar av alla fasoner under den dryga timma uppehållet varar, (Bild 3) och efter tjugo minuter på rygg i gräset för att smälta maten (Bild 4) styr vi vidare norrut med fulla magar och bensintankar.

 

Fortsättningen längs Trysilelva i Norge är som vanligt lite roligare än i Sverige. Vägen ringlar mer och vertikalerna i landskapet blir allt mer märkbara – ett intet mot, vad som komma skall. Vilddjuret får rulla på näst högsta växeln i stadiga 90. Då låter motorn bättre än efter uppväxling, och jag minns Mickes på Bikestop kommentar: ”Håll den över 4 000 rpm. Då mår den bäst.”

Dagens mål, Femundsenden, ligger 665 m.ö.h, dvs det är stadig uppförslöpa de sista tio milen. Så dags har det också mulnat och blir allt kallare. Jag har bara en t-shirt, ”löskrage” och ryggsköld under skinnjackan, och det kyler ordentligt över skulderbladen, men eftersom vi snart är framme, kör vi vidare.

 

Femunden, Norges största insjö, är långsmal, nord-sydlig och vackert belägen mellan lågfjäll rakt väster om Grövelsjön. (Bild 5) Den tar emot oss med kylig nordan, så efter 54 mil i sadlarna vill ingen vara utomhus mer än nödvändigt. (Precis som Grövelsjön är Femundmarka ett känt köldhål, där man enligt en dam i serveringen uppmätte -42 grader senaste nyårshelgen!) Bastu finns tyvärr inte, men varm dusch efter installeringen i stugorna, följd av en stilla pils före maten (Bild 6) – och ytterligare en till densamma – återställer livsandarna.

På frågan, hur dags han öppnar, så att vi kan äta frukost nästa morgon, svarar värden: ”Jag öppnar åtta, men vill Ni ha frukost alla fem, ordnar jag en ordentlig sådan till halv nio.” Det kallas service.

 

 

Dag 2: Femundsenden – Åndalsnes

 

Stugorna är rensopade och cyklarna packade strax efter åtta. Frukosten blir precis, vad som behövs för en dag i sadeln; havregrynsgröt, ägg, tre sorters sill, apelsinjuice, bröd, ost, skinka, olika sorters korv och kaffe.

Morgonen är mulen och kylig, så det blir en extra tröja under skinnjackan. Efter någon mils körning girar vi vänster mot Åkreströmmen. Skyltarna från igår, som varnar för tamboskap och strörenar, ljuger inte. Vi påminde då varandra om, att tamboskap i regel inte är något problem, bara man ser den i tid, medan renar är notoriskt opålitliga. De kan stå helt stilla vid vägkanten, medan man kommer allt närmare, för att sedan plötsligt springa ut, när bara några meter återstår. Därför ser de andra mitt bromsljus lysa länge och intensivt, efter att jag kommit genom en kurva och noterat en ståtlig rentjur bara någon meter vid sidan av vägen. Farten är dock måttlig, Brembos fyrkolvs guldok gör ett fullgott jobb på framskivorna, och tjuren står stilla, så det blir aldrig något problem.

Om gårdagens uppförslöpa till Femundsenden var knappt märkbar, blir dagens nedförslut efter ett par mil allt tydligare och avslutas med serpentinkörning, innan vi planar ut vid Åkreströmmens 250 m.ö.h. (Skönt att inte åka gammal tvåtaktare med trumbromsar!) Där upptäcker Claes, att han tappat vänster bakre blinkerglas. Efter ett par försök på olika mackar hittar han glas med rätt diameter men fel passning, vilket åtgärdas provisoriskt med silvertape.

 

Efter svängen söderut genom Koppang girar vi åter norrut på riksväg 3, och förmiddagsfikat blir en fullträff! En skylt åt höger vid Atna utlovar ett kafé, som också är en sevärdhet. Efter den smala hängbron från 1920-talet med enkelfilig körbana av trä (kan nog vara ett äventyr i väta) är vi strax i själva samhället. Innanför en föga upphetsande exteriör finns ett pietetsfullt återskapat kafé i 60-talsstil, komplett med gammalt flipperspel, dito jukebox, LP-omslag med Elvis, Roy Orbison, The Kinks m. fl. och mängder av tidstypiska affischer på väggarna samt naturligtvis dito högtalarmusik. (Bild 7, Bild 8) Innan vi ens klivit av cyklarna kommer värden ut och hälsar välkommen – ”så kan vi köra ikapp sedan”, säger han leende och nickar mot en patinerad men välbevarad norsk motsvarighet till Rödmyran, som står till synes startklar på paradplats. (Bild 9)

Hans erbjudande om nygräddade våfflor till kaffet accepteras med förtjusning – och ger en ny erfarenhet. ”Vispgrädden” känns ovanligt tung och kompakt och visar sig vara något i stil med creme fraiche – men sylten är söt, som hemmavid. Smakupplevelsen är långt ifrån oäven, även om vi är överens om, att den svenska varianten är godare.

 

Tillbaka över bron fortsätter vi norrut på riksväg 3 i 50 meter, därefter vänstergir mot Folldal. Efter ny stigning dyker Rondanes imposanta fjällmassiv upp i synfältet (Bild 10) och motiverar så småningom en paus för att njuta och ”låta sadlarna svalna”, som det heter på cowboyspråk.

 

Vid Hjerkinn kör vi tvärs över E 6 någon kilometer uppför en grusväg och avnjuter vyn mot Dovrefjell (Bild 11), innan det är dags att anträda färden mot Dombås. Norge är nog det enda landet i Nord- och Västeuropa, där det inte känns konstigt att se fritt strövande tamboskap – kor och får – på en europaväg. Eftersom färden går över kalfjäll, är sikten mycket god, så det är inget problem.

 

Vädret har blivit allt vackrare, men det är rätt kyligt här uppe, och kontrasten blir högst påtaglig, när det bär utför till Dombås. Väl på parkeringen har vi kommit ned till sommaren. Shorts och t-shirts dominerar bland folk i gemen, och mc-ställen kräver lunchplats i skuggan.

 

Romsdalens östra del är öppen och u-formad – med vackert grönskande jordbrukslandskap. Vägen löper som så ofta en bit upp på ena sidan, varför utsikten är utmärkt. Samtidigt ser vi, hur den längre fram blir allt smalare och med allt högre sidor – en v-dal med Romsdalshorns imponerande topp i fonden (Bild 12). Nedfärden mot Trollväggen är en njutning och avslutningen magnifik.

 

Åndalsnes i strålande kvällssol är osannolikt vackert. Västerut speglar sig solen i fjordens inre del, i öster ligger Romsdalens yxhugg – och överallt höga toppar. Det är svårt att se sig mätt på detta (panorama Bild 13, Bild 14, Bild 15, Bild 16, Bild 17)  – men magen vill ha mer konkret föda. Orten är inte stor, och vi luftar lite fördomar om problem att hitta ett anständigt, öppet matställe. Som så ofta kommer dessa på skam. Ristorante – Pizzeria Piccolo Mama Rosa har en inbjudande meny, och även om miljön är sydeuropeisk, kan kocken konsten att anrätta min favoritfisk marulk. (”Breiflabb” på norska. Den, som sett en marulk, förstår varför!) Enda verkliga plumpen i protokollet är, att krogen inte har något torrt vitt vin i källaren – bara halvtorrt! Så det får bli pils till fisken denna kväll – vilket fungerar utmärkt.

 

När vi strövar tillbaka mot vandrarhemmet är kvällen ljum, men det finns lite moln på himlen. Väderleksrapporten för morgondagen inger dock gott hopp.

 

 

Dag 3: Åndalsnes – Skei

 

Morgonen är nästan för bra för att vara sann – strålande sol, moln kring fjällsidorna och på låg höjd inne i Isterdalen, dit vi är på väg, men i övrigt klarblå himmel! Till och med de bredare delarna av Raumaälven är stilla och speglar den magnifika omgivningen, som alltså kan avnjutas i dubbel dos. (Bild 18, Bild 19, Bild 20)

 

Snart bär det uppför i Isterdalen, in i morgondimman medan forsen stadigt brusar något tiotal meter vid sidan av vägen. Precis ovanför dimbanken dyker en parkeringsplats upp mycket lämpligt, så att vi kan stanna och för första gången begrunda Trollstigen i verkligheten, nerifrån. Vädret är klart, men hela nedre delen av vägen ligger i skugga.

 

Trollstigens hårnålar gör verkligen skäl för namnet, och på den relativt högt växlade Aprilian finns bara en lämplig växel – ettan – en erfarenhet som kommer att upprepa sig. Efter en kort paus halvvägs, vid bron, (Bild 21) bär det vidare, uppför, uppför, så småningom växelvis ut i det klara solskenet och tillbaka in i skuggan, innan vi till slut befinner oss uppe vid utsiktsplatsen för njutnings- och fotopaus. (Bild 22, Bild 23, Bild 24)

Väl där inses, att dagens tidiga start givit ytterligare en fördel. Vi har sluppit bussarna, som nu börjar dyka upp långt där nere, och i stället kunnat köra hela Trollstigen i eget tempo – lugnt, men snabbare än fyrhjuingarna. Till och med de två belgiska husbilar, som var före, höll åt sidan och blinkade fram oss, så snart tillfälle gavs. Heder åt dessa förare!

I stället kan vi nu se bussarna långsamt manövreras genom hårnålarna – med ena bakhjulet på kantlinjen och andra sidans backspegel någon meter från bergväggen eller vice versa, imponerande. Bakom dem dyker några motorcyklister upp, och eftersom det dröjer, innan de kommer förbi, missar de en stor del av den upplevelse, som vi hade turen att få.

I bekantskapskretsen finns en busschaufför, som har kört Trollstigen 17 gånger utan att se solen! Det ger perspektiv på vår tur, när vi njuter av denna fantastiska dag, som ännu bara har börjat.

 

När vi kom upp på toppen, stod ett fåtal bilar och två motorcyklar på parkeringen. Vid återkomsten har fordonsantalet mångdubblats, och det internationella inslaget är påtagligt. Mest långväga gäster på två hjul är två par italienare på en Yamaha FJR 1300 och en BMW R 1100 RT.

Åter på bågarna styr vi vidare över pasströskeln. Miljön känns bekant, som i de flackare dalgångarna i Sarek, där jag vandrade för sådär 25 år sedan – men i Sarek finns inga asfalterade vägar. (Bild 25)

 

Kaféet ”Jordbaerstova” har vacker inredning men också uteservering, perfekt för förmiddagsfika, som än en gång blir en höjdare! Här tar man naturligtvis ”jordbaerkake” till kaffet. Vi tänker oss något slags liten kaka, men ”kake” betyder tårta, och ut kommer servitrisen med STORA bitar tårta med färska jordgubbar och mycket vispgrädde! Syndigt gott. (Bild 26)

 

Vid avfarten från färjan Linge – Eidsdal kommer några bussar och 30 – 40 bilar i land före oss. Stigningen börjar omgående, och serpentinerna är av typen ”dragspelsbälg”; spikraka, ett par hundra meter långa uppförsträckor mellan de mycket skarpa hårnålarna. Bilisterna har naturligtvis bara att acceptera sina köplatser, och det går inte fort. Samtidigt är sikten på rakorna är perfekt, och mötande fordon lyser helt med sin frånvaro. För första gången någonsin växer ett par halvmeterlånga horn ut genom hjälmen, och Vilddjuret från alplandet Italien – med Rotax-motor från alplandet Österrike – verkar ha väntat länge på detta tillfälle. Det är bara att vrida på och klippa tio – tjugo bilar per raka, innan det är dags att slinka in i kön och växla ned till ettan för nästa hårnål. Motorn känns aldrig ens måttligt ansträngd! Som grädde på moset tränger efter halva första rakan ett djupt rytande igenom såväl mitt eget motorljud som vindbrus, hjälm och öronproppar. Trettio meter bakom har Claes fattat samma galopp, öppnat trottlarna ordentligt på sin Night Train, och låter Screamin’ Eagle-system sjunga ut för fullt för första gången på hela resan. Så håller vi på hela vägen upp. När motorerna tystnat vid nästa paus, har vi mungiporna någonstans bakom öronen.

-         Jag kunde bara inte låta bli!

-         Inte jag heller!

 

Rastplatsen vid pasströskeln ger den första glimten av Geirangerfjorden drygt 600 meter nedanför, men efter någon kilometers nedförslöpa kommer ”Örnesvingen”, där ”alla” stannar. Hur så många bussar, bilar, motorcyklar och gående får plats på så liten yta utan att blockera trafiken totalt på den rätt smala vägen är en gåta, men det går. Utsikten är på en gång oerhört konkret och samtidigt nästan overklig, såväl nedåt mot fjordens grönskimrande vatten som uppåt mot de snögnistrande topparna. (Bild 27, Bild 28)

 

Bistron i Geirangers hamn visar sig ha två svenskor som servitriser – inte ovanligt i Norge.(”Svenskarna är norrmännens polacker”, säger min son, som jobbar i Oslo. ”Vi kommer hit, jobbar hårt och tjänar bra.”) Under lunchen anländer Hurtigrutens M/S Nordkapp. I Geiranger går dessa fartyg inte in till kaj, utan av- och påstigande transporteras med mindre båt. Besöket är kortvarigt. Sirenens tre tjurbröl (”Min maskin går back”), när hon vänder, ekar mellan fjordsidorna och borde kunna få liv i statyer.

 

Om färden uppför Trollstigen var en väntad höjdare, är färden söderut från Geiranger en oväntad sådan, minst lika häftig. Vägen stiger mer än 1 000 meter på en mil – dvs med en genomsnittlig lutning på 10 %, så det blir till att flitigt bruka växellådans nedre register än en gång i vindlingarna.

 

I motsats till Cruisarhövdingen saknar vi spättor, och ingen kommer ens på idén att avstå från Dalsnibbas 1 500 m.ö.h. – resans bokstavliga höjdpunkt. Utsikten är än en gång fantastisk, då vi står i nivå med omgivande toppar och samtidigt ser Geirangerfjorden skimra grönt långt därnere. Däremellan syns största delen av den underbara ringelväg vi just kört! Vi är rörande eniga om, att detta är en dag att påminna varandra om i minst tio år framåt. (Bild 29, Bild 30, Bild 31)

Dalsnibba kryllar av turister – inklusive några bussar fulla med italienare. En av dem kommer fram och kommenterar min hoj. Själv är han också Aprilia Futura-ägare, men hans är på 125 kubik.

 

Nedför grusserpentinerna kör vi ännu försiktigare än uppför. Ingen av våra cyklar är särskilt lämpad för grusbus – allra minst med långfärdspackning. De flesta bilister inser detta och tar det lika lugnt, men en stolle i en polskregistrerad VW Golf tar chansen att bromsa sig förbi mig på innern, när jag går ut för att öka radien i en hårnål! Därefter blir han dock kvar framför mig, så mycket vinner han inte på den manövern.

 

Några kilometer senare nås riksväg 15, och här klyvs ”Dagisgruppen” – så kallad av en av våra sekreterare, eftersom alla av säkerhetsskäl kör i gula västar – i två delar. (Västarna har givit oss ytterligare en fördel: Någorlunda intelligenta bilister inser, att vi hör ihop, och gör stundtals vad de kan för att underlätta omkörningar etc. Heder åt dem.) Zoltan, Claes och Rolf har plikter att uppfylla hemma i Linköping, medan Per och jag kan njuta ytterligare ett par dagars åkande, innan det är dags att besöka våra söner i Oslo. Efter kort paus med obligatorisk fotografering girar de tre österut, medan Per och jag kör åt motsatt håll.

 

Hittills har tunnlarna varit angenämt få och korta, men under resten av resan skall Per och jag få mer än nog av dem. Redan vid avskedet syns den svarta mynningen på den första, drygt 3 km lång, som samtidigt signalerar, att vi nu lämnar Möre og Romsdal Fylke för Sogn og Fjordane.

Norska tunnlar är ofta trängre och sämre upplysta än svenska, och såväl mitt- som kantmarkeringar är stundtals svåra att se – om de alls finns. Att från klart dagsljus köra in ett sådant ”svart hål” – fördjupat av solglasögonen – är direkt obehagligt, liksom att möta långtradare och bussar. Jag tar det mycket lugnt och lär mig snart att inte köra om strax före en tunnel. Tvärtom är framförvarande bilars baklysen utmärkta ledstjärnor, innan ögonen hjälpligt vant sig vid bristen på ljus – och bilarna får dessutom fungera som ”plogar” mot mötande trafik.

 

Än en gång är höjdskillnaden c:a 1 000 meter, innan vi stannar för sent fika vid fjorden nere i Stryn. De moln, som tornade upp sig för ett par timmar sedan, börjar skingras, och även denna kväll blir vacker. Det utnyttjas till ytterligare ett körpass. Väg 60 runt Innviksfjorden är av äldre typ, kurvig och enkelfilig med mötesplatser. Vi hamnar bakom en buss, så det är bara att ta det lugnt – en uppfattning, som inte verkar delas av deltagarna i något slags Hundkojerally. De välbevarade 60-talsbilarna förefaller trimmade, och förarna kör som biltjuvar på den smala vägen!

Vid Utvik (Undras, om där finns granna flickor?) blir vägen bredare, och för fjärde gången denna dag avnjuts en lång uppförslöpa med serpentiner. Märkligt nog verkar Hundkojeförarna ta det betydligt lugnare, när vägen blivit bättre! 

 

Efter Byrkjelo tar E 39 vid och vindlar i mjuka, stora svängar mellan höga fjäll. Etappmålet Skei visar sig har rätt mediokra stugmöjligheter, men hotellet erbjuder ett bra rum – med vacker utsikt (Bild 32) och facilt pris – i ett litet annex.

Kvällen avslutas i restaurangen, där vi verkar vara de enda sena matgästerna, medan två busslaster japaner går loss till typisk skandinavisk dansbandsmusik. Maten renderar komplimanger, och den vänliga danska servitrisen berättar, att kocken är svensk.

 

 

Dag 4: Skei – Uvdal

 

Längs riksväg 5 mot Sogndalsfjöra lever Sogn og Fjordane Fylke upp till sitt rykte om skönhet. Landskapet är inte så dramatiskt som uppe i Möre og Romsdal, men i stället samtidigt inbjudande och storslaget. Fjordarna är större och fjällen rundare – men fortfarande höga så det räcker. Strax efter vägvisaren mot Jostedalsbreen, Norges största glaciär, dyker vi in i bergtunneln under dess sydvästligaste tunga. Väl ute är vyerna lika hänförande, och så håller det på; ner till nästa fjord, upp i nästa pass osv. Vägen är bred och fin och tunnlarna bättre upplysta, så milen rinner undan snabbare än förut.

 

På färjan över Laerdalsfjorden har vi tur och träffar två tyska par, som på var sin H-D – en Heritage Softail Classic och en Road King – är på väg just dit vi söker oss. E 16 går här genom världens längsta vägtunnel, 24 500 meter(!) – en tvivelsutan imponerande ingenjörsbragd men inget att stå efter, när man åker båge.

 

I stället kör vi över fjället. Tyskarna tuffar på uppför serpentinerna i maklig takt, så när de tar paus, och vägen raknat, tackar vi för sällskapet, tar farväl och kör vidare i lite raskare tempo. Aurlandsvägens höjdpunkt på 1 306 m.ö.h. erbjuder storslagna vyer över karg, flack högfjällsnatur, där sol och skugga ger ett ständigt skiftande ljusspel, medan Vilddjurets lufttemperaturmätare visar 7 grader. (Bild 33, Bild 34)

Efter höjdpunkten faller vägen först i öppen fjällterräng, så att man ser den långt nedanför på någon kilometers avstånd. Därefter blir det än en gång branta, tvära serpentiner i lummig fjällsida – denna gång med magnifik utsikt över Aurlandsfjorden. (Bild 35)

 

Lunchen på uteserveringen vid älven i Aurland blir på sitt sätt typisk för resans ihållande väderlycka. När vi hämtat kaffe efter maten kommer några regnstänk. In under tak, kartstudie och kaffedrickande – och regnet har slutat, innan det började. Asfalten är fortfarande torr!

 

Skylten vid rondellen meddelar lakoniskt, att väg 50 över fjället är öppen, och efter ett par kilometer bär det av brant uppför igen – än en gång med hänförande utsikt över fjord och fjäll.

Denna väg har byggts med ett ovanligt obehagligt inslag. De många tunnlarna är långa och raka, men de har en ofta rätt skarp sväng i båda ändarna! Inga problem, när man kör ut ur mörkret, men ytterst obehagligt, när man kör in i det, och märkligt nog saknas varningsskylt för dessa kurvor i de svarta hålen – inget för nollvisionens anhängare!

 

Efter pasströskeln blir nedfärden mot Hol mjukare, och snart nås Geilo. Eftermiddagsfika på Lias högfjällspensionat några mil söderut, varefter vi tar den mindre vägen norr om Pålsjöfjorden och Tunhovdfjorden, som trots namnen är reglerade insjöar. Utsikten över dem är tidvis magnifik, och vägen är bra men smal och med oansade vägrenar, som kräver konstant uppmärksamhet. Den lummiga grönskan borde kunna hysa en del vilt, och ingen av oss vill ha ett så tråkigt slut på resan.

 

Avslutningen ner mot Nore-Rödberg bjuder på mer serpentiner, innan vi kör väg 40 ”åt fel håll” till Uvdal, vars vandrarhem är bland det originellaste vi sett; mangårdsbyggnaden i en bondgård, byggd i mitten av 1800-talet. Strax efter förra sekelskiftet var ett av rummen i övervåningen länsmanskontor, varefter det var bankkontor fram till 1956. Där bor vi denna natt, vänligt ompysslade av värdinnan, som efter förfrågan fixar såväl kvällsmat som rejäl frukost.

Alla rum är pietetsfullt restaurerade. Bland annat har man lyckats ta fram originaltapeterna under tidigare lager av gammal målarfärg och även i övrigt sökt återskapa de färger rummen en gång hade. (Bild 36) Per, som själv bor i en väl restaurerad prästgård från slutet av 1600-talet, är lyrisk.

 

 

Dag 5: Uvdal – Oslo

 

Ytterligare några kilometer västerut hittas avfarten mot Imingfjell Turiststasjon, och den branta uppfarten börjar omgående. Bortom Sörstevatn, 1060 m.ö.h, (Bild 37) spelar solen över avlägsna lågfjäll, och termometern visar än en gång ensiffriga värden. Högfjället är flackt, med vertikaler på avstånd, innan serpentinerna snabbt tar oss ned i den vackra Tessungdalen.

Här märks, att sommarsäsongen är över. Fiken är stängda, och det är bara att köra vidare ned till Tinn, runt Tinnsjö in mot Rjukan. I den smala glipan mellan de massiva, branta fjällväggarna känns det helt osannolikt, att en väg byggts uppför den södra, men så säger ju både reseskildringar och kartor, och precis vid infarten står mycket riktigt skylten mot Tuddal.

 

Detta blir vår sista, men inte mindre imponerande, höghöjdspassage. I slutet av uppförserpentinerna visar en skylt avfart mot Soria Moria – också namnet på Sissel Kjyrkjebös första LP – men det får vara till en annan gång. Vägen leder upp till 1 275 m.ö.h, öster om Gaustadtoppens 1 881, innan resans sista utförsserpentiner tar oss ned i den vackra Tuddalsdalen, vars kurvrika väg för ned till E 134. Där hade vi trott, att resans njutning skulle vara avslutad, men även detta visar sig vara fel. E 134 ringlar mjukt och kuperat, perfekt för hojåkning, via Notodden och Kongsberg ända fram till Drammen, men redan efter någon mil finns den vackert belägna vägkrogen vid Fossen – lagom till tidig lunch i strålande sol. (Bild 38)
Här märks snart, att vi än en gång kommit ned i sommaren. Det blir ordentligt varmt i mc-ställen, och den fortsatta resan klaras med lättare klädsel.

 

Efter Drammen tar njutningen tvärt slut. Vägen in mot Oslo är tristare än Södertälje – Stockholm; bara att uthärda. Primärmålet i Oslo är Sentralstasjonen, och vi kommer c:a 100 meter från den, när jag kör fel i sista rondellen, varpå vi plötsligt är på väg mot Göteborg! Reaktionen på detta lämpar sig inte för tryck (och hjälmens insida luktar fortfarande svagt av svavel), men jag hittar en avfart, och efter några kilometer i en tunnel kan vi vända i en rondell och komma rätt.

 

Grand Hotell i Oslo – där Pers son passande nog arbetar – visar sig ligga på själva Karl Johann, som till en del är gågata. Oslos trafikreglering gör Östermalm till ett underverk av lättframkomlighet, så vi ställer cyklarna. Jag vaktar dem, medan Per frågar om vägen. Han blir borta oväntat länge, men vid återkomsten är även garageplatsen fixad. Under väntetiden har en man i rullstol – med ena benet amputerat – kommit fram och börjat prata. Han är gammal knutte och ger tips om bra mc-fik etc.

Efter honom kommer en yngre man, som tilltalar en del förbipasserande och företer alla yttre tecken till att vilja tigga ihop till nästa sil (Oslo har många tunga missbrukare), varför jag plötsligt blir engelskspråkig. Döm om min förvåning, när han då på god engelska börjar kommentera Vilddjuret som en ovanlig och exklusiv maskin! ”Här i Oslo har vi några Ducati, men Aprilia har jag inte sett förut.” Därefter går han vidare och försöker tigga av andra förbipasserande, men han ber aldrig mig om något!

 

Garaget i Grands källare verkar byggt för ungefär hälften av det antal bilar, som står där, och den ansvarige får rikligt med dricks för att han ändå lyckas klämma in våra hojar. Därefter checkar vi, mycket svettiga, in och kan komma ur mc-ställen, in i duschen, varpå den varma sommarkvällen så småningom tillbringas under angenäma former och med god mat tillsammans med sönerna.

 

 

Dag 6: Oslo – Uddevalla

 

Frukosten i Grands matsal lämnar naturligtvis inget att önska, och miljön är magnifik. (Bild 39) Väl i sadlarna igen och uppe ur garaget tar vi farväl – men följs sedan åt i c:a 15 kilometer, tills E 6 och E 18 delar på sig. Avskedsvinkar, Per kör österut, hemåt, medan jag har siktet inställt på min mor i Uddevalla.

 

Vid Svinesund (Bild 40) har morgonmolnen försvunnit, och det blir ännu en svettig dag i skinnstället – med korta pauser i skugga, där sådan finns – och irriterat muttrande över påstått öppna fik, som visar sig vara stängda.

 

Första avfarten mot Tanumshede och Grebbestad accepteras direkt, varpå jag följer kusten med ”Skageraks blåa kilar” (Evert Taube) genom de många klassiska fiskelägena (Bild 41) ned till Väjern. Planerad våldgästning av släktingar där går om intet, eftersom huset är låst och tillbommat, så jag fortsätter ut till Smögen, över bron. Utsikten västerut över hamninloppet och Hållö är hänförande. (Bild 42)

 

Längs Sveriges längsta brygga (Bild 43, Bild 44) pågår fortfarande viss kommers, och där finns gott om fritidsbåtar. Under högsäsong kan de ligga i 3 – 4 rader utanför varandra, men idag har alla kajplats.

Hotell Smögens Havsbad erbjuder basilikakryddad tomatsoppa, följd av stekt strömming med skirat smör till det facila priset av 95:-. Måltiden intas på den skuggiga altanen ut mot havet. Sämre utsikter har jag haft över tallriken! (Bild 45)

Maten smälts under en stund på rygg i gräset, skuggat av en stor, vacker lind. Tuppluren störs tyvärr av en grupp stojande barn, varav några upprepade gånger fäller kommentarer om ”motorcykelgubben” – som så småningom återvänder till altanen för en mugg kaffe före avfärd.

 

Det var många år sedan jag besökte Lysekil, så det får bli en snabb vända dit – med retur till färjan över Gullmarn, som numera går någon mil längre in i fjorden. Den gamla linjen var vackrare, men den nya är högeffektiv, och snart befinner jag mig på Bokenäset för de sista milen in till Uddevalla.

 

 

Dag 8: Uddevalla – Torslanda

 

Vilddjuret får vila i garaget i halvannat dygn, innan det är dags att styra ut över Orust (Bild 46) och Tjörn för ett besök hos systern med familj i Torslanda. Det vackra, varma vädret består, och jag kör med dragkedjorna delvis neddragna i både byxor och jacka. Orusts östsida har den vackraste och roligaste vägen, och denna gång blir jag nyfiken på Skillingsön – en avfart på en kilometer. Stället är osannolikt vackert denna morgon; Viken ligger blank och speglar ankrade båtar. (Bild 47) Några ligger vid kaj, och deras ombordvarande njuter av solen, enbart iförda shorts och bikini. (Jag gör nog ett egendomligt intryck i skinnställ!) Runt detta ligger välbevarade, vitmålade trähus i vacker grönska. (Bild 48) Skillingsön verkar inte vara något vanligt fiskeläge – snarare en grupp sommarhus, en gång i tiden byggda av folk med god ekonomi.

 

Det verkar finnas tid för en sväng ut på sydvästra Orust, men också där märks, att sommaren går mot sitt slut. ”Stängt överallt” ända till Ellös. Restaurang Sjögården har öppet och inväntar lunchgästerna. Utsikten över den skuggade altanen är sisådär – en parkeringsplats och råmaterial till båtbyggande, med lite blått hav och segel längre bort, men upplevelsen har ändå sin tjusning. På andra sidan staketet pågår nämligen byggandet av segelbåtarnas motsvarighet till MV Agusta – Hallberg Rassy.

 

Såväl Skåpesund mellan Orust och Tjörn (Bild 49) som Tjörnbrons fäste på ösidan (Bild 50, Bild 51) har rastplatser, som är bland de vackraste i Sverige. Korta pauser för foto och njutning, sedan åter iväg för att inte koka bort. Tiden har blivit knapp och systern har lunchen klar vid ettiden, så mot mina principer blir det motorvägen till Kungälv, innan njutbarare väg åter nås över Hisingen, via Säve till Torslanda.

 

Välkomstkram, dusch (Aaaaah!), soppa, tupplur, ett besök på Johans MC, som bland mycket annat saluför en ovanligt klurigt designad packväska. Tyvärr passar den inte utan vidare på Vilddjuret, så det får vara.

Svågern kommer hem, de rullar ut sina bågar – Virago 535 resp. Triumph Sprint – och det blir Hisingen runt i den vackra kvällen.

 

 

Dag 9: Torslanda – Linköping

 

Frukost, packning, avfärd sista dagen. Färden går genom Mölndal och Mölnlycke i en sydlig slinga via Hällesåker, längs vackra sjöar. Jag kör fel och hamnar norröver i Hindås, så förmiddagsfikat intas redan i Bollebygd, där en gentleman i 60 – 70-årsåldern komplimenterar mig för Vilddjuret och minns sina yngre dagars Norton Dominator. ”Då fick Du skruva lite oftare än jag”, säger jag och får medhåll.

 

Efter Borås ”den gamla vanliga rutten” söder om väg 40 ända till Taberg, vars bakade potatis med Skagenröra blir fullgod lunch. Tupplur i gräset, kaffe, vidare längs gamla Riksettan till Gränna, in mot Tranås och avslutning längs Cruisarklubbens rutt för ”Sommen Runt” – fast åt andra hållet.

 

När jag tankar i Vallarondellen visar trippmätaren 2 737 kilometer – tillryggalagda under åtta njutningsfyllda dagar. Lite räknande kommer att utvisa, att motorn dragit i genomsnitt 0,45 liter per mil(!).

Vid tvätten noteras, att framfälgen är täckt av svart bromsdamm, och ett par dagar senare får Bikestop montera ett nytt bakdäck – så nu betraktar jag Vilddjuret som inkört.

 

Bror Gårdelöf