Hej !
2006-04-24
Jorden runt som solen har sin gång.

Hur många av oss kan exakt komma ihåg den dag då våra liv förändrades? För slovenskan Benka Pulco var det den 7 januari 1997. Det var då, som hon bestämde sig för att köra motorcykel jorden runt. Det faktum att hon var ny som motorcyklist, med bara 65 mil "i kroppen", störde henne inte ett dugg. Det viktiga för henne var att förverkliga en dröm och att leva livet helt och fullt.

Bara fem månader senare startade Benka en resa på en BMW F 650, som skulle bli legendarisk bland världens motorcyklister. Fem och ett halvt år senare, efter sju kontinenter, 73 länder, 18.006 mil, två Guiness World Records, 35.000 foton, 19 däcksbyten och en sjukhusvistelse kom Benka hem igen - exakt 2.000 dagar efter starten.

Benka's bok om resan blev en bästsäljare i hennes hemland och en engelsk översättning är klar för tryck. Ett syfte med boken är att Benka gärna vill inspirera andra till liknande fantastiska resor, att helt enkelt dra iväg med hojen och leva ut sina drömmar.

Född i en liten stad i Slovenien med ett svåruttalat namn (Ptuj), har Benka gjort sig känd på fyra områden: hon har genomfört den längsta ensamfärden någonsin på motorcykel, både i antal körda mil och i tid. Hon var den första motorcyklisten som körde genom alla sju kontinenterna under sin jorden-runt-resa. Och hon var den första kvinnan som körde tvärs igenom Saudiarabien på motorcykel.

Hennes äventyrsresor tog sin början, naturligt nog, i Slovenien den 19 juni 1997 när hon begav sig ut på en tur som skulle göra henne till en hjälte lokalt och ge henne internationell berömmelse. Även om hon menar att hon varit tokig i motorcyklar i 15 år innan hon började sin jorden-runt-resa, hade hon bara kört själv i en månad före det stora äventyret.

"Jag har älskat motorcyklar så länge jag kan minnas, men jag växte upp i ett fattigt kommunistland där man sällan såg en motorcykel. Som tonåring arbetade jag om somrarna med att plocka bär och humle och med att arbeta på en fabrik. Men jag fick aldrig ihop tillräckligt mycket pengar för att köpa en egen motorcykel. När jag var 16 år köpte min far en moped, men jag fick aldrig lov att köra den. Det var då, som jag lovade mig själv att jag en dag skulle äga en motorcykel. När jag väl fått idén om att köra runt hela jorden, föll alla bitar på plats - med den röda BMW F 650 började drömmen bli verklighet.

Att praktiskt taget helt sakna erfarenhet av att köra tvåhjuligt, påverkade inte Benka's planer: "65 mil låter kanske inte så mycket, men det räckte för att jag skulle förstå hur man använder gashandtaget och bromsarna. Jag kollade lite och upptäckte att de flesta långdistansförarna körde samma märke (BMW). Det gav mig en anvisning om vad jag skulle leta efter och gjorde det lättare att finna min F 650. Det visade sig vara ett utmärkt val. Jag kan verkligen säga att om jag skulle göra om samma resa igen, skulle jag göra det på samma typ av motorcykel."

"Förberedelserna var den mest kaotiska perioden i mitt liv", säger hon. "Oändliga telefonsamtal, ansökningar, dörrknackning, försök att övertyga folk om att jag hade något som skulle vara till nytta eller intresse för dem . Jag fick många avslag och mötte många besvikelser. Men utan dalar kan det inte finnas några berg. En uppskattning av mina utgifter för bensin, fotoutrustning, fil och framkallning, frakter, mat, logi, service, däck, flygbiljetter och annat hamnar kring $ 53.000 (US). Utan hjälpande händer, öppna hjärtan, gästvänliga människor, sponsorer och donatorer skulle denna kostnad ha blivit mycket högre."



Benka's favoritminnen från resan omfattar Afrikas fascinerande, naturliga skönhet, känslan av renodlad njutning när hon upptäckte Japan och Nya Zeeland samt den speciella känslan i magen när hon kom till Antarktis. "Varje land som jag besökte hade något speciellt och minnesvärt. De vänligaste människorna mötte jag i Serbien och Iran. Det är tragisk hur politiska motsättningar och fördomsfulla representanter för massmedia har lyckats ge en helt annan bild av dessa folk. Enligt min uppfattning var de de varmaste människorna jag mött i hela mitt liv. "

Många tillfällen var särskilt spännande och minnesvärda. Till exempel landningen i Antarktis, deltagandet i Hillary Clinton's födelsedagsfirande, att köra motorcykel under norrskenet, dyka med hajar och att köra genom det förbjudna Saudiarabien. Till de värsta erfarenheterna hör absolut trafiken i Indien. "Detta var en ren skräckupplevelse. Det är mycket svårt att försöka beskriva hur det är för någon som aldrig själv har upplevt denna trafik. Det finns över huvud taget inga trafikregler. Jag hade aldrig varit med om någon olycka förut, men på en enda dag i den indiska trafiken var jag med om tre. Jag hoppas att jag aldrig behöver köra i Indien igen."

I motsats till den populära uppfattningen och som goda nyheter för andra kvinnor som funderar på världsomspännande motorcykelresor, är det ett faktum att Benka aldrig upplevde några problem i att vara ensam kvinna på vägen. "Naturligtvis hade det varit enklare att kissa vid vägkanten, om jag varit en man, men bortsett från det var det bara fint att vara kvinna. När folk såg mig leta efter ett rum, mat eller reservdelar hjälpte man mig gärna, eftersom de var oroliga för min säkerhet. Jag kommer särskilt ihåg en av de kanadensiska öarna, där kvinnorna kivades om vem som skulle ge mig mat och erbjuda mig en säng i utbyte mot några slovenska matrecept och reseberättelser. Det var toppen att vara en kvinnlig resenär."

Det internationella BMW samhället var innebar gott stöd och bra kamratskap för Benka under resan. "Jag träffade många underbara människor bland BMW förarna. Vi hade så mycket att tala om och lära av varandra. Vi hörde alla till samma stora, varma familj. Denna lojalitet var en av de trevligaste erfarenheterna från resan. Jag är stolt över att tillhöra denna familj och dessutom känner jag att jag kan få mycket stöd och hjälp genom det nätverk som finns bland förare och BMW klubbar."

Fem och ett halvt år efter det att hon gav sig ut på sin fantastiska resa, återvände Benka till en hjältinnas mottagande i sin hemstad Ptuj. Inom ett år publicerades "Jorden Runt Som Solen Har Sin Gång" (Around the World Following the Sun) och presentupplagan blev Årets Bok i Slovenien 2003. Under samma år valdes Benka till Årets Kvinna i Slovenien för sin bragd.

Sedan dess har hon knappt varit stilla. Hon har genomfört 14 fotoexpeditioner ensam, hållit många föredrag och seminarier om motivation (mer än 25.000 människor har lyssnat på henne) och utfört många uppdrag för olika tidningar och tidskrifter. Hon har också skrivit på ett avtal med Sloveniens television om att vara värdinna i en serie program om motorcyklar.

Just nu håller hon på att dra igång ett projekt som kallas "Tro på dig själv & Kickstarta världen", vilket syftar till att öka engagemanget i kvinnors utbildning. Samtidigt arbetar hon på en andra bok samt på den engelska versionen av den första. Den röda BMW F 650 har fått en något lugnare tillvaro. Den har pensionerats och placerats på Sloveniens Motorcykelmuseum.

På några få år har Benka lyckats genomföra mer än vad många människor hinner med under ett helt liv. Allt med utgångspunkt från en längtan att få se vad som ligger runt nästa hörn. Hennes råd till den som funderar på att lämna tryggheten i ett fast jobb och dagliga rutiner är att det är bättre att leva livet nu än senare. Då kan det vara för sent. "Jag råder alla som funderar på att lämna sitt jobb för en lång resa att göra det idag och leva ut sina drömmar i morgon. Grip ögonblicket och slösa inte bort ditt liv. Det är som ett gift. Medan du funderar på den första stora förändringen i ditt liv, kan jag inte låta bli att tänka på vart mitt nästa kommer att ta mig."

Du har fått det här nyhetsbrevet för att Du valt att prenumerera på nyheter från http://www.mc.bmw.se/.
För att avbryta prenumerationen - logga in på http://www.bmw.se/nyhetsbrev/ och avanmäl dig! Där kan du även uppdatera din information, såsom e-postadress, lösenord och nyhetsbrevskategorier.