|
Hej
! |
2006-04-24 |
Jorden runt som
solen har sin gång.
Hur många av oss kan exakt
komma ihåg den dag då våra liv förändrades? För slovenskan
Benka Pulco var det den 7 januari 1997. Det var då, som hon
bestämde sig för att köra motorcykel jorden runt. Det faktum
att hon var ny som motorcyklist, med bara 65 mil "i kroppen",
störde henne inte ett dugg. Det viktiga för henne var att
förverkliga en dröm och att leva livet helt och
fullt.
Bara fem månader senare startade Benka en resa
på en BMW F 650, som skulle bli legendarisk bland världens
motorcyklister. Fem och ett halvt år senare, efter sju
kontinenter, 73 länder, 18.006 mil, två Guiness World Records,
35.000 foton, 19 däcksbyten och en sjukhusvistelse kom Benka
hem igen - exakt 2.000 dagar efter starten.
Benka's bok
om resan blev en bästsäljare i hennes hemland och en engelsk
översättning är klar för tryck. Ett syfte med boken är att
Benka gärna vill inspirera andra till liknande fantastiska
resor, att helt enkelt dra iväg med hojen och leva ut sina
drömmar.
Född i en liten stad i Slovenien med ett
svåruttalat namn (Ptuj), har Benka gjort sig känd på fyra
områden: hon har genomfört den längsta ensamfärden någonsin på
motorcykel, både i antal körda mil och i tid. Hon var den
första motorcyklisten som körde genom alla sju kontinenterna
under sin jorden-runt-resa. Och hon var den första kvinnan som
körde tvärs igenom Saudiarabien på motorcykel.
Hennes
äventyrsresor tog sin början, naturligt nog, i Slovenien den
19 juni 1997 när hon begav sig ut på en tur som skulle göra
henne till en hjälte lokalt och ge henne internationell
berömmelse. Även om hon menar att hon varit tokig i
motorcyklar i 15 år innan hon började sin jorden-runt-resa,
hade hon bara kört själv i en månad före det stora
äventyret.
"Jag har älskat motorcyklar så länge jag kan
minnas, men jag växte upp i ett fattigt kommunistland där man
sällan såg en motorcykel. Som tonåring arbetade jag om
somrarna med att plocka bär och humle och med att arbeta på en
fabrik. Men jag fick aldrig ihop tillräckligt mycket pengar
för att köpa en egen motorcykel. När jag var 16 år köpte min
far en moped, men jag fick aldrig lov att köra den. Det var
då, som jag lovade mig själv att jag en dag skulle äga en
motorcykel. När jag väl fått idén om att köra runt hela
jorden, föll alla bitar på plats - med den röda BMW F 650
började drömmen bli verklighet.
Att praktiskt taget
helt sakna erfarenhet av att köra tvåhjuligt, påverkade inte
Benka's planer: "65 mil låter kanske inte så mycket, men det
räckte för att jag skulle förstå hur man använder gashandtaget
och bromsarna. Jag kollade lite och upptäckte att de flesta
långdistansförarna körde samma märke (BMW). Det gav mig en
anvisning om vad jag skulle leta efter och gjorde det lättare
att finna min F 650. Det visade sig vara ett utmärkt val. Jag
kan verkligen säga att om jag skulle göra om samma resa igen,
skulle jag göra det på samma typ av
motorcykel."
"Förberedelserna var den mest kaotiska
perioden i mitt liv", säger hon. "Oändliga telefonsamtal,
ansökningar, dörrknackning, försök att övertyga folk om att
jag hade något som skulle vara till nytta eller intresse för
dem . Jag fick många avslag och mötte många besvikelser. Men
utan dalar kan det inte finnas några berg. En uppskattning av
mina utgifter för bensin, fotoutrustning, fil och
framkallning, frakter, mat, logi, service, däck, flygbiljetter
och annat hamnar kring $ 53.000 (US). Utan hjälpande händer,
öppna hjärtan, gästvänliga människor, sponsorer och donatorer
skulle denna kostnad ha blivit mycket högre."
Benka's
favoritminnen från resan omfattar Afrikas fascinerande,
naturliga skönhet, känslan av renodlad njutning när hon
upptäckte Japan och Nya Zeeland samt den speciella känslan i
magen när hon kom till Antarktis. "Varje land som jag besökte
hade något speciellt och minnesvärt. De vänligaste människorna
mötte jag i Serbien och Iran. Det är tragisk hur politiska
motsättningar och fördomsfulla representanter för massmedia
har lyckats ge en helt annan bild av dessa folk. Enligt min
uppfattning var de de varmaste människorna jag mött i hela
mitt liv. "
Många tillfällen var särskilt spännande och
minnesvärda. Till exempel landningen i Antarktis, deltagandet
i Hillary Clinton's födelsedagsfirande, att köra motorcykel
under norrskenet, dyka med hajar och att köra genom det
förbjudna Saudiarabien. Till de värsta erfarenheterna hör
absolut trafiken i Indien. "Detta var en ren skräckupplevelse.
Det är mycket svårt att försöka beskriva hur det är för någon
som aldrig själv har upplevt denna trafik. Det finns över
huvud taget inga trafikregler. Jag hade aldrig varit med om
någon olycka förut, men på en enda dag i den indiska trafiken
var jag med om tre. Jag hoppas att jag aldrig behöver köra i
Indien igen."
I motsats till den populära uppfattningen
och som goda nyheter för andra kvinnor som funderar på
världsomspännande motorcykelresor, är det ett faktum att Benka
aldrig upplevde några problem i att vara ensam kvinna på
vägen. "Naturligtvis hade det varit enklare att kissa vid
vägkanten, om jag varit en man, men bortsett från det var det
bara fint att vara kvinna. När folk såg mig leta efter ett
rum, mat eller reservdelar hjälpte man mig gärna, eftersom de
var oroliga för min säkerhet. Jag kommer särskilt ihåg en av
de kanadensiska öarna, där kvinnorna kivades om vem som skulle
ge mig mat och erbjuda mig en säng i utbyte mot några
slovenska matrecept och reseberättelser. Det var toppen att
vara en kvinnlig resenär."
Det internationella BMW
samhället var innebar gott stöd och bra kamratskap för Benka
under resan. "Jag träffade många underbara människor bland BMW
förarna. Vi hade så mycket att tala om och lära av varandra.
Vi hörde alla till samma stora, varma familj. Denna lojalitet
var en av de trevligaste erfarenheterna från resan. Jag är
stolt över att tillhöra denna familj och dessutom känner jag
att jag kan få mycket stöd och hjälp genom det nätverk som
finns bland förare och BMW klubbar."
Fem och ett halvt
år efter det att hon gav sig ut på sin fantastiska resa,
återvände Benka till en hjältinnas mottagande i sin hemstad
Ptuj. Inom ett år publicerades "Jorden Runt Som Solen Har Sin
Gång" (Around the World Following the Sun) och presentupplagan
blev Årets Bok i Slovenien 2003. Under samma år valdes Benka
till Årets Kvinna i Slovenien för sin bragd.
Sedan
dess har hon knappt varit stilla. Hon har genomfört 14
fotoexpeditioner ensam, hållit många föredrag och seminarier
om motivation (mer än 25.000 människor har lyssnat på henne)
och utfört många uppdrag för olika tidningar och tidskrifter.
Hon har också skrivit på ett avtal med Sloveniens television
om att vara värdinna i en serie program om motorcyklar.
Just nu håller hon på att dra igång ett projekt som
kallas "Tro på dig själv & Kickstarta världen", vilket
syftar till att öka engagemanget i kvinnors utbildning.
Samtidigt arbetar hon på en andra bok samt på den engelska
versionen av den första. Den röda BMW F 650 har fått en något
lugnare tillvaro. Den har pensionerats och placerats på
Sloveniens Motorcykelmuseum.
På några få år har Benka
lyckats genomföra mer än vad många människor hinner med under
ett helt liv. Allt med utgångspunkt från en längtan att få se
vad som ligger runt nästa hörn. Hennes råd till den som
funderar på att lämna tryggheten i ett fast jobb och dagliga
rutiner är att det är bättre att leva livet nu än senare. Då
kan det vara för sent. "Jag råder alla som funderar på att
lämna sitt jobb för en lång resa att göra det idag och leva ut
sina drömmar i morgon. Grip ögonblicket och slösa inte bort
ditt liv. Det är som ett gift. Medan du funderar på den första
stora förändringen i ditt liv, kan jag inte låta bli att tänka
på vart mitt nästa kommer att ta mig."
|
Du
har fått det här nyhetsbrevet för att Du valt att prenumerera
på nyheter från http://www.mc.bmw.se/. För att avbryta
prenumerationen - logga in på http://www.bmw.se/nyhetsbrev/ och avanmäl
dig! Där kan du även uppdatera din information, såsom
e-postadress, lösenord och
nyhetsbrevskategorier.
| | |