Bensin, mineralvatten och kaffe eller Vi frös inte!

 

 

När hustrun föreslagit resor till Paris eller Sydeuropa mitt i sommaren, har jag alltid svarat, att dels är Sverige då som allra vackrast, och dels är det alldeles för hett där nere. Bättre då att resa dit vår eller höst.

Så när kollegan och cruisarkompisen Zoltan Bak med hustru bjuder ner oss till Budapest över midsommar, svarar vi båda – i inkonsekvensens heliga namn och utan betänkande – ”Ja, gärna!”

 

 

Dag 1, Linköping – Trelleborg: Eftersom hustrurna ställer sig helt avvisande till resa på två hjul, startar Zoltan och jag några dagar i förväg (Bild 1) för att vara på plats, när de kommer med flyget. Medan Zoltan toppar upp tanken på Preem i Vallarondellen morgonen 18 juni, kör en ambulans med påslagna sirener förbi, och någon mil söder om Linköping passeras vi av en utryckande polisbil. ”Trafikolycka längre fram” blir min omedelbara reflektion och mycket riktigt; ett par kilometer söder om Rimforsa är det stopp. Vi rullar förbi bilkön, och den polis, som håller uppsikt åt vårt håll, ser rätt bister ut, när jag rullar ända fram till hans stoppande högerhand. Minen ljusnar dock direkt, när han får veta, att vi båda är läkare och erbjuder hjälp. Efter en kort koll blir svaret nej. Olycksoffren är losstagna och håller på att lastas in i ambulanserna. Dock verkar detta ta ett tag, så vi vänder och tar gamla ringelvägen genom Rimforsa, nära Åsunden och vidare till Segmon. Beslutet visar sig vara helt rätt. Stora vägen är fortfarande spärrad för norrgående trafik, när vi åter kommer ut på den.

 

Förmiddagen är vacker, och milen rullar undan förbi Kisa, Österbymo och Eksjö, med förmiddagsfika på golfklubben. Fortsatt fint ner till Sävsjö, medan stora vägen Vrigstad – Växjö är mer transportsträcka. Efter Växjö provas alternativet med den mindre vägen förbi Vederlöv, över Sirkön i sjön Åsnen. På kartan ser den fin ut, men med undantag av några korta, vackra passager över broarna till och från Sirkön är det mest skog och hyggen.

Hungern gör sig påmind, så det får bli en hamburgare, följd av en kort stund på rygg i gräset vid en vackert belägen campingplats vid södra delen av Åsnen. (Bild 2)

 

Snart därefter når vi Urshult och kommer ut på väg 120, som har flera mycket vackra passager längs en serie sjöar. Efter tankning i Ryd bär det vidare mot Olofström och kort därefter höger mot Vånga, där vi girar vänster in på den mycket vackra vägen längs västra delen av Ivösjön. Kombinationen vacker sjöutsikt och riklig förekomst av rådjur är inte helt oproblematisk, så vi håller noggrann koll framåt och njuter av omgivningen med korta sidoblickar.

 

Brösarps Backar är lika vackra som alltid. Vägen är lika hänförande – och naturligtvis hamnar vi bakom en slöfock till bilist, som förstör en stor del av njutningen. Väl förbi njuter vi åter av Österlen – både land och hav – ända ned till Simrishamn.

 

Det skrala kosthållet hittills idag tas igen på krogen ”Röken” nere i hamnen, där vi njuter ohämmat i kvällssolen med utsikt över havet. (Bild 3) Enda felet är, att ett antal mil återstår till Trelleborg, så det får bli mineralvatten, innan vi åter grenslar hojarna och kör vidare längs kusten, förbi Sandhammaren och Ystad till Trelleborg. Kvällen är fortsatt vacker och varm, och doften av ruttnande tång gör luften tung.

 

I god tid rullar vi in vid Scandlines terminal och lotsas vidare in på plattan. Här har man en av de mest vrickade trafiksituationer jag sett; påkörande trafik skall korsa en fil, där avkörande trafik samtidigt kommer från en annan färja – snett bakifrån! Som gjort för misstag och olyckor, men vi klarar oss.

 

På plattan är det gott om hojåkare, vilket gör, att alla inte får plats på de utrymmen inne i färjan, som är avsedda för motorcyklar – med tillhörande surrningsmöjligheter. Flera av oss lotsas till en plats för bilar, och där är det skralt med surrningsmöjligheterna. Ansvarig man på färjan rycker på axlarna och hävdar, att risken för, att cyklarna faller omkull, är obefintlig. Detta känns inte helt OK, men sjön är helt slät och väderprognosen ypperlig, så vi bråkar inte utan nöjer oss med att ställa maskinerna på centralstöden och kila fast fram- och bakhjul. Jag lägger dessutom en tamp kring bromshandtaget, så att cykeln har parkeringsbroms anlagd. (Bild 4)

 

Rejält svettiga hittar vi hytten, duschar och kan därefter njuta av dagens första – och sista – öl i baren. Jag köper en flaska 15 år gammal Bowmore Mariner Single Malt Whisky och avslutar kvällen med att inviga Zoltan i whiskydrickandets elementa.

 

 

Dag 2, Rostock – Meissen: Cyklarna står, som de skall, när vi utsövda men med tomma magar kommer ned till dem vid 6-tiden nästa morgon. Vi har fått tipset att köra in i Rostock, som sägs vara en rätt fin stad, och äta frukost. Den fina idén kullkastas av verkligheten. En trafikolycka har korkat igen infarten, så vi fastnar där i någon halvtimma, innan det dyker upp en möjlighet att vända ut ur stan för att hitta något annat matställe. Inom en timma sitter vi sålunda på hotellaltanen i den lilla byn Kuhs och njuter av en stadig frukost – med yoghurt, ägg, färskt, bröd, goda pålägg, juice och te. Dagen är redan varm – ett intet mot, vad som komma skall. (Bild 5)

 

En grundidé i planeringen har varit att hålla sig borta från Autobahn – i alla fall i Tyskland, där det ju kan gå undan värre. Alltså följer vi ”die Landstrassen”, denna dag väg 103 Rostock – Kyritz och därefter väg 5 till Berliner Ring – den stora Autobahnleden kring Tysklands huvudstad.

Die Landstrassen håller god standard – även i f.d. Östtyskland – men går genom byar och städer, och sådana ligger tätt i Tyskland, så medelhastigheten blir inte hög, men på semestern skall man inte stressa.

 

Vi försöker hitta en liten väg för att slippa Berliner Ring – och misslyckas naturligtvis. Väl uppe på Ringen anpassas tempot någorlunda till omgivande trafik, dvs sådär 120 – 130 km/h. Vid ett mot upptäcker jag, att Landstrasse 2, som vi tänkt fortsätta på, är skyltad och tar av på den. Den visar sig vara Autobahn, vilket inte alls stämmer med kartan, så jag börjar undra. Zoltan sveper förbi och pekar på tanken, varför vi tar av vid nästa avfart och hittar en mack i Brandenburg. En kartkoll uppdagar missen. Vi har inte kört på Landstrasse 2 utan på Autobahn 2. De förra har gula skyltar, medan de senare har blå. Dagens läxa. Dock har detta det goda med sig, att vi nu råkat hamna på Landstrasse 102, som vi skulle till längre ned längs vägen. För en gångs skull gav alltså två fel rätt resultat – om än via en omväg.

 

Hettan är pressande, så det blir dagens andra halvliter mineralvatten i skuggan under mackens tak, innan det bär iväg igen. Hojens lufttemperaturmätare visar 37 grader(!) på parkeringen, men efter att vi kommit iväg, och fartvinden fått göra sitt en stund, landar temperaturen kring 32. Tack och lov, att jag valde skinnjeansen och lämnade de höga hängslebrallorna hemma! I de senare skulle jag väl ha fått värmeslag för länge sedan. Nu åker vi vidare med blixtlåsen i jackorna till hälften öppnade för att inte koka bort helt i de svarta skinnställen.

 

En sen, lätt lunch avnjuts på en bykrog, varpå det bär vidare längs Landstrasse 101 mot den gamla porslinstaden Meissen, dagens tänkta etappmål i närheten av Dresden. Hettan är fortsatt pressande, så vi stannar i Elsterwerda för ytterligare vätskeintag. ”Apfelschorle” är kolsyrad äppelmust, mycket gott, och därefter vill jag ha en dubbel espresso. Denna tar häpnadsväckande lång tid, trots att vi är de enda gästerna på den nyrenoverade lilla krogen. Förklaringen kommer till slut – med kaffet. Espressomaskinen är helt ny, och han har aldrig gjort en kopp med denna ädla dryck i hela sitt liv. Därför tar han reducerad avgift, eftersom han inte vet, om kaffet blivit bra. Det smakar OK, men som espresso är det snarast lankigt, vilket jag vänligt förklarar för honom.

 

Zoltan har noterat ovädersmoln i färdriktningen. På båda sidor om dessa moln är himlen ljusare, och som obotliga optimist säger jag, att vi kanske hinner köra ifrån/runt det. Den närmaste halvtimman pendlar mellan hopp och misströstan, beroende på hur vägen svänger, men det blir allt mörkare. Så kommer kraftiga, kyliga fallvindar, som känns i motorcyklarna, får träden att böja sig och talar om, att nu är det regn på gång, och några minuter därefter börjar det REGNA! Först tror jag, att det är hagel, men det är stora droppar, som med kraft hamrar på hjälmen, och bara någon minut senare åker vi i en mur av hällregn. Landstrassen är inte kända för ymnig förekomst av rastställen, men som genom ett mirakel uppenbarar sig ett sådant nästan omedelbart, och vi svänger av vägen. Zoltan har Dryway-membran i skinnstället, medan jag snarast drar fram regnstället ur packväskan.

Regnet fortsätter att vräka ned, medan blixtarna kommer allt tätare, och åskan dundrar kring oss. (Bild 6) Vägbanan sluttar men har ändå ett klart synligt lager av vatten, som inte hinner rinna av. De bilar, som kör förbi, håller häpnadsväckande hög hastighet i moln av vattenstänk från däcken, och vi skattar oss lyckliga att ha kommit av vägen i tid. Att möta en vattenplanande Audi eller BMW, när man åker hoj, är inte direkt drömläge.

 

Som väntat drar ovädret bort efter någon halvtimma, och vi kör lugnt vidare i avtagande regn. Den lilla byn Ockrilla, några kilometer norr om Meissen, erbjuder nattlogi på ett Gasthaus. (Bild 7) Hustrun i ägarparet är från början något av det suraste jag träffat på – men tinar upp så småningom – medan maken är en gladlynt äldre gentleman i tyrolerhatt. Rummen är fina – med som överallt i Tyskland och Österrike skrupulöst rena och fräscha badrum – och maten smakar utmärkt, nedsköljd med en liter av det lokala ölet.

Om jag under vanliga omständigheter dricker en liter öl strax före sängdags, brukar jag vakna – kissnödig så att det kluckar i öronen och med segelbåtar i synfältet – inom någon timma, men detta är annorlunda. Trots att vi druckit rikligt med vätska hela dagen, har vi uppenbarligen inte hängt med förlusterna, för när jag vaknar frampå efternatten är jag knappt kissnödig över huvud taget! En erfarenhet som kommer att upprepa sig.

 

Ute på gården står ett märkligt fordon – en medfaren VAZ Niva med stege baktill, som leder upp till en träholk, påskruvad på taket. (Bild 8) Detta är ägarens jaktfordon! Han kör ut till sitt pass, klättrar upp i holken och står redo för bytet.

 

 

Dag 3, Meissen – Jihlava: Vi är aningen tidiga till frukosten nästa dag, som står komplett framdukad, men utan bröd. Förklaringen – säkert självklar för en tysk – är att ”die Brötchen” inte är riktigt klara, men på utsatt tid står en korg med färska, doftande småbröd på bordet. Som sagt; frukost kan tyska värdshus verkligen servera!

 

Dagen är återigen varm och solig. Meissen passeras, varpå vägen följer floden Elbe uppströms till Dresden – numera återuppbyggd och vacker efter ett av de allierades värsta illdåd under krigets slutskede. Då jämnades den militärt betydelselösa staden med marken i en jättelik bombräd, där spräng- och brandbomber i förening orsakade en eldstorm, som tog livet av 70 000 människor.

 

Hittills har resan inte erbjudit mycket till vertikaler, men nu blir det annorlunda. Vägen stiger stadigt, omväxlande i mjuka kurvor och snäva serpentiner. Här ligger ett antal gamla byar och många kurorter. Flera bär spår av DDR-tidens närmast obefintliga fastighetsunderhåll, medan renovering är i full gång eller avslutad på flera andra ställen. Vägkvalitén skiftar likaså, och temporära trafikljus förbi pågående vägarbeten skapar köer. Dessa rullar vi bekvämt förbi och kan, när det sedan slår om till grönt, lämna bakom oss och njuta av fri vägbana i någon mil före nästa trafikljus. Långtradartrafiken är milt uttryckt intensiv och skapar ytterligare köer. Värst blir det, när ett antal moderna tradare fastnar bakom en gammal Tatra-lastbil med släp, fullastad med tegelpannor! I ett moln av svart dieselrök ryter den på full gas med lägsta växeln ilagd i sådär 10 – 20 km/timma uppför kurvorna. Det går så långsamt, att jag inte ens kan köra på ettan utan måste jobba med kopplingen hela tiden. Tack och lov är det lätt att köra om med hoj, så personbilar och långtradare klipps några i taget, innan vi kommer till en kort raka och är förbi den gamla Tatran i ett huj.

 

Tjeckiska gränsen passeras utan problem, och nedfärden börjar – först på lika fina vägar som i Tyskland, men snart blir det smalt, trångt och omöjligt att köra om den strida ström av tradare och personbilar, som ligger framför. Om byarna var bitvis nedgångna i f.d. Östtyskland, gäller detta i ännu högre grad här, och dysterheten späs på, när vi rullar genom hela kvarter med ”nattklubbar” – öppna dygnet runt! Prostitutionen i gränstrakterna är känd, men om klubbarna är till för yrkeschaufförerna, måste dessa ha ett särskilt system för parkering av tradarna. Skulle de stanna på bygatan, blev det totalstopp! Men det rör sig måhända om tillresta kunder i vanliga bilar?

 

Väl nere på det flackare landet mot Prag blir det motorväg, eftersom vi försöker lägga några mil bakom oss för att eventuellt nå Balatonsjön, där Zoltan har bekanta, till kvällen. Tjeckien och Slovakien tillåter 130 på motorväg, så det rullar på bra. Prag passeras utan nämnvärda problem, och hettan är än en gång pressande, varför vi stannar några gånger för mat och vätska. Efter Prag blir motorvägen av ”gammal, tysk typ”. Underlaget består av fem meter breda betongplattor, där var och en är slät, men de ligger inte alla i samma vinkel. Resultatet blir, att vägbanan hela tiden varierar en aning i höjd, och i 120 km/timma på hoj känns det som att rida i galopp – på 114 hästar samtidigt! Inte särskilt behagligt. Zoltan spanar i början efter helikoptrar, då han hela tiden tycker sig höra rotordunk, men han kommer till slut underfund med, att det är långtradarnas trailers med trippelboggies, som åstadkommet detta ljud över betongskarvarna. Det måste slita däck och hjulupphängningar oerhört!

 

Tidigt på eftermiddagen rastar vi än en gång. Underlaget ser ut som asfalt. Jag ställer cykeln på sidostödet, lägger hjälmen på sadeln och vänder tillfälligt ryggen till för att kränga av jackan. Zoltan ger till ett varningsrop, och det låter, som att hjälmen ramlat i backen. Muttrande vänder jag mig om – och där ligger Vilddjuret på sidan! ”Asfalten” är något slags oljegrus med en konsistens, som i värmen närmast påminner om kall sirap, och sidostödet har långsamt skurit ned, tills cykeln föll. Jag svär inombords en lång, ful ramsa om snåla värdshusägare, som inte kan ordna vettiga underlag, men slutar snart att projicera. Jag skulle naturligtvis ha kollat bättre. Zoltan lade för egen del märke till detta i tid och kunde rädda sin hoj. Tur i oturen är, att min maskin inte föll och skadade hans.

Ett kvarts ton lastad Aprilia reser man inte utan ansträngning, men vi får upp henne på rätt köl och inspekterar skadorna. Backspegeln har fått sig en tryckare men kan svängas tillbaka i rätt läge. Senare, ute på vägen, upptäcker jag, att dess arm glappar lite, så att den resten av resan blir lite dirrigare än förut, och spegelns läge är lite lägre än tidigare, så att jag måste ducka något för att få rätt synvinkel i den. Men det går att hantera.

Sidokåpan har fått några smårepor, medan vänster packväska har tagit största delen av smällen – tror jag då – och ser ut därefter. (BMW-försäljaren Claes Karlén i Linköping har påpekat för Zoltan, att den hårda sidoväskans största fördel är, att den fungerar som kombinerad kraschpuck och störtbåge. Den tar en stor del av smällen och minskar avsevärt risken för, att man kläms fast under cykeln, om oturen är framme. Priset för ett spackel- och lackjobb är överkomligt. Alternativt accepterar man märkena i väskan för fortsatt bruk.)

 

Mer oroande är, att cykeln – efter att ha flyttats till riktig asfalt – får en liten pöl under sig. Den luktar varken olja eller bensin, så det är rimligen kylarvätska. Nå, något expansionskärl kanske släppte ut lite vätska, utan att detta behöver betyda problem? Vi får se.

 

Efter mineralvatten och kaffe åker vi vidare. Under accelerationen ut på motorvägen får kåpglaset, visiret och min jacka en dusch. Olycksbådande. Jag håller ett öga på motortemperaturen, som klättrar upp till tio grader högre än vanligt och efter ytterligare någon kilometer obarmhärtigt fortsätter uppåt.

För andra gången under denna resa dyker en avfart upp som gudasänd. Jag slår av tändningen och rullar av motorvägen, nedför en 180-gradersböj ut mot en mindre väg, där det tar stopp på en så pass stor vägyta, att risken att bli påkörd är minimal. (Vägrenar är närmast okända här nere.)

 

Fram med verktygen, av med sidokåporna, inspektion – men vi hittar som väntat inget, som omedelbart går att åtgärda. Med mobiltelefonen i handen inser jag, att jag inte känner till Tjeckiens landsnummer, men provar, om 112 fungerar. Det gör det. Jag får prompt tala med en engelskspråkig operatör och förklarar, att ingen personskada har skett, men att min motorcykel havererat, och jag behöver bärgare. Hon levererar ett telefonnummer, men detta funkar inte, utan jag måste ringa 112 en gång till och lämna mitt eget nummer, så att bärgningsorganisationen kan ringa mig. Så sker inom några minuter, och jag imponeras av hans två första frågor: ”Vad är det för fabrikat på motorcykeln? Vilken cylindervolym?” Med denna information visar det sig, att märkesverkstad finns i färdriktningen – i Brno.

 

Bärgaren dröjer en god stund, så vi hinner skruva tillbaka sidokåporna och uppsöka skugga i den pressande hettan. Bilen körs av en ung grabb, som inte kan engelska men lite tyska, så kommunikationen fungerar – om än knackigt. Han tycker först, att jag skall köra motorcykeln uppför den smala, rätt branta rampen upp på flaket, men vi får honom på andra tankar, och tre personers samlade krafter får med viss möda upp Vilddjuret på flaket.

Han är nog inte så van vid att spänna fast hojar och skrämmer mig genom att dra en rem genom framhjulet och dra åt, så att jag är rädd att framgaffeln kröks! Vi hittar en annan lösning, och till slut är hojen stadigt surrad. (Bild 9)

 

Det är för långt lidet på dagen för att hinna till Brno, innan mc-firman stänger. Därför släpper han en dryg halvtimma senare av mig vid Hotell Gustav Mahler i närbelägna Jihlava. Rum av lite ”enklare” kvalitet är mer än tillräckligt fina för oss och kostar 1 499 tjeckiska Korun, dvs c:a 500 kronor. Zoltan disponerar gratis ett garage för BMW:n.

Efter en synnerligen välbehövlig dusch återses vi i receptionen. Där frågar jag receptionisten: ” ’Dukla Jihlava’ har hela eftermiddagen gnagt i bakhuvudet. Jag hörde namnet för kanske 30 – 40 år sedan och tror, att det har med sport att göra. Är detta staden ifråga?” Svaret kommer prompt och med stolthet. För 30 – 40 år sedan var Dukla Jihlava Tjeckoslovakiens utan jämförelse bästa ishockeylag. Åtskilliga av deras bästa spelare återfanns i landslaget, och flera utgjorde den första tjeckiska vågen över till NHL.

 

Likaså får jag klart för mig, att hotellet inte bär sitt namn av en slump. Den store senromantiske tonsättaren och mästerdirigenten Gustav Mahler, vars musik jag njutit så mycket av, föddes i Böhmen men växte upp i Jihlava och ägde senare under sitt liv ett hus där.

 

Jihlava har 50 000 invånare men känns större, där trådbussarna far fram på gatorna. Kvällen är varm, och vi strövar kring ett tag. Det känns märkligt att stå mitt på Masaryktorget och samtidigt se böljande jordbruksbygd direkt ovanför de närmaste takåsarna. (Bild 10) Så småningom landar vi vid en trottoarservering och konstaterar, att inget ont finns, som inte har något gott med sig. Ursprungsplanerna innebar, att vi kanske hade passerat Tjeckien utan att dricka något av deras berömda öl, men nu kan vi avnjuta detta i lugn och ro. Min nötstek med roquefortostsås är hyfsad, inte mer, men sältan i ostsåsen ger onekligen underlag för ymnig ölkonsumtion.

 

 

Dag 4, Jihlava – Budapest: Om tyska hotell alltså serverar överdådig frukost, inkluderad i hotellpriset, har Hotell Gustav Mahler en annan filosofi. ”Standardfrukost”, som ingår i priset, innefattar bröd, smör, marmelad/honung och kaffe/te. Allt annat kostar extra. Brödet smakar dock utmärkt och är inte ransonerat, så vi klarar oss på standardfrukosten, mätta och belåtna.

 

Kvällen innan hade det slagit mig, att bärgaren faktiskt inte lämnat något kvitto på, att han hade min motorcykel, och att jag alltså i värsta fall skulle kunna vara utsatt för ett bedrägeri. Dock har vi bra foton på honom och bilen, så jag är inte särskilt oroad. Några minuter efter utsatt tid kommer han mycket riktigt brummande. Jag kliver in i hytten, och Zoltan hänger på efter oss.

 

Färden till Brno blir händelselös. Vi kör förbi ett antal tradare, där jag än en gång ser deras däck pumpa upp och ned mot den vågiga betongen, och bärgaren gungar kontinuerligt. Däremellan är det nylagd asfalt, och då går det lugnare.

 

Brno obefintliga skönhetsrykte besannas i den del av staden, som vi passerar. Vad värre är, har staden kvar trafikplaneringen från kommunisttiden, medan trafikintensiteten antagit västerländska proportioner, dvs det råder trafikinfarkt även vid 10-tiden, när vi rullar in i den redan pressande hettan. Jag har det drägligt i hytten med öppna sidorutor men lider med Zoltan, som iklädd fullt skinnställ dessutom oroas av, att den luftkylda boxerspisen skall överhettas i de stillastående köerna. Han stänger av den, så ofta han kan, och har det allmänt bängligt.

 

Till slut svänger vi in framför butiken D MOTO, som visar sig vara konsekvent italofil och ståtar med märkesskyltar för Aprilia, Ducati, Moto Guzzi och Moto Morini. Efter en stunds väntan blir vi väl omhändertagna. Vilddjuret lastas av, medan Zoltan kommer ur skinnkläderna, och vi båda får något kallt att dricka.

En ung man presenterar sig på god engelska som Radek, berättar, att meken har lunchledigt fram till kl. 13, men att han därefter skall börja med vår hoj, som kan vara färdig vid 14-tiden. Detta låter ju för bra för att vara sant – och är det också.

 

Det vet vi emellertid inte just då utan går ut i en park och tar en tupplur i skuggat gräs, under ett träd. Lunchen intas på en lite ruffig källarkrog med Kun Po-kyckling som dagens rätt. Krogens ”engelska” stuk är inte värre tilltaget, än att vi får en rejäl skål mustig soppa som förrätt – omisskännligt kontinentalt. Löftet om snabb service får oss att avstå från öl. Ett misstag.

 

Vid återkomsten lite efter 13 står Vilddjuret orört – och kommer att så vara i ytterligare två timmar. En av mekarna är sjuk, och den ende kvarvarande måste göra leveransservice på en ny Ducati.

Vi får alltså gott om tid att spankulera omkring i butiken, som möter den nyinträdde med en Moto Morini 1200 Sport. Skulle man våga köpa en sådan? Finns märket kvar om ett år? Innanför den står två Aprilia Tuono av senaste modell.

Till vänster står Moto Guzzi; en Griso, en Breva 850, en Breva 1100 och en Nevada 750. Jag, som alltid haft en klockarkärlek till detta märke utan att ha ägt någon, njuter av anblicken och de erkänt vackra motorerna.

Till höger är det Ducati för hela slanten; 999 Sport, olika Monster och de nya retrohojarna. (Bild 11) Lite fler maskiner – bland annat moderna, italienskbyggda Husqvarna (varumärket ägs numera av Cagiva) – hittas i rummet innanför, som också hyser en riktig exklusivitet; en MV Agusta FV4 Senna!

Priserna ligger generellt 10- 20 % under de svenska, utom just MV Agustan, som ligger på 650 000 Korun – drygt 200 000 kronor för en hoj, som i Sverige betingar mer än det dubbla. Förklaringen kommer efter en stund. Cykeln har gått sådär 1 000 mil. Jag provsitter skönheten och konstaterar, att den inte är min typ av hoj. Den ihopkrupna körställningen skulle orsaka kramp både här och där efter bara några mil – och packväskor vore en hädelse! Men den ÄR vacker att se på.

 

Vid 15-tiden rullas Vilddjuret in i verkstaden. Efter förfrågan får vi titta på, när diagnostiken sker. Det visar sig, att vänster kylare fått en smäll, som slagit loss ett fästöra, och just under det finns ett hål i kylarens plåt. (Bild 12) Varför, kan man fråga sig. Italiensk logik eller produktionsmässig nödvändighet? Hur som helst förklarar det duschen, när motorn varvades upp, och trycket steg i kylsystemet.

Naturligtvis finns ingen kylare i lager, men meken står inte handfallen. Han drar en skruv genom en plåtbit, som täcker hålet, och tätar med epoxy(?). Han kan inte ett ord på något annat språk än tjeckiska, men förklarar via Radek, att detta kommer att hålla för hela resan och mer till. Väl hemma behövs dock kylarbyte.

Den reparerade kylaren fästs i kylarslangfattningarna plus med ett buntband kring oljenivåröret, vilket känns olustigt. Tänk om röret slits loss. Bandet sitter dock löst, så jag hoppas, att han vet, vad han gör.

 

Kvart i fem vibrerar verkstadens väggar för första gången av Vilddjurets djupa stämma, när kylsystemet luftas för efterfyllning. Lite småjobb tar resten av tiden fram till 18.00, men då är Vilddjuret körklart igen – på köpet med nysträckt kedja. Meken får 200 korun i dricks. Han ser helt perplex ut och pekar mot kassan en våning upp, men jag står på mig och säger ”for good service”, vilket får honom att ljusna, och vi skakar hand, tacksamma båda.

Hela kalaset – tre timmars jobb, kylarväska och småplock, går på 2 000 korun – cirka 650 kronor! Inte att undra på, att de forna öststaterna är konkurrenskraftiga industrinationer idag.

 

18.20 har vi kommit i skinnställen och tar farväl av D MOTO:s folk, som servat oss hela eftermiddagen med kalla drycker, espressokaffe och allmänt vänligt bemötande. Framgaffel och styrlager känns OK efter bärgningen, och Vilddjuret hostar igång direkt, som vanligt.

 

Det går förbluffande enkelt att hitta vägen till Bratislava, men knappt är vi på väg ut, förrän Zoltan svänger in mot en mack. Min mätare visar på halv, men så slår det mig; Hans BMW har ju rullat 10 mil, medan Vilddjuret stått på ett flak.

Soppa, macka och mineralvatten, varpå det återigen bär iväg söderut. Motorvägen är lite bättre än tidigare, och milen rullar undan. Motorn går som en klocka. Gränspassagen in till Slovakien ger repris på en egendomlighet, som upprepas under resten av resan. Vi måste visa pass, men ingen kräver ens, att jag tar av mig solglasögonen – än mindre integralhjälmen. Kontrollanterna har alltså ingen som helst möjlighet att kolla, att passets bärare är samma person som mannen på fotot!

 

Bratislava måste vara en av världens mest perifert belägna huvudstäder, och inte heller de utkanter, som vi passerar, kommer att vinna något skönhetspris, men det går rätt rappt. Snart nås nästa gränspassage, där Zoltan kan byta några ord med kontrollanterna på deras gemensamma modersmål – och så rullar vi in i magyarernas land.

Kvällen är fortfarande varm och ljus, när vi tankar oss själva och cyklarna 20.45, och beslutet blir Budapest, drygt två timmar bort. Just denna del av Ungern måste denna kväll vara den insektstätaste i Europa, och vi stannar två gånger på kort tid för att tvätta visiren, innan det blir svalare och mörkret faller på riktigt. Budapest nås vid 23.30-tiden, och vi kan ställa in cyklarna i garaget hos en av hans bekanta på Buda-sidan.

 

Som i en film dyker en taxi upp ute på gatan, och vi färdas snart mot centrum. Zoltan, som växt upp här, kommenterar ett antal av de byggnader vi passerar, innan färden går vidare ut på Pestsidan, där hans osannolikt vitala 90-åriga mor snart tar emot oss i lägenheten. Snart sover vi alla sött, trots värmen, som inte ger med sig ens nattetid.

 

 

Dag 5 – 8, Budapest: Zoltans dotter Judith är naturligt tvåspråkig – ungerska och svenska – plus ytterligare två – engelska och spanska – och hon praktiserar under fyra månader på Sveriges Exportråd i Budapest. Där tar vi en lunch och fikar, innan Zoltan lotsar mig genom delar av Budapest och berättar valda delar av landets och tvillingstadens historia.

Donau är inte blå – och har enligt Zoltan aldrig varit det – men är vacker ändå (Bild 13), och vi strövar på Margit-ön, ett klassikt avkopplingsställe för Budapestborna, innan det bär åter till hans mor. Värmen har bestått, och kvällen laddar ur sig i ett kraftigt åskväder, som har sin kulmen, samtidigt som våra hustrurs plan landar – en ovanligt gropig avslutning på resan.

 

Kvällen avslutas på krogen Fatál (”Trätallriken”), som serverar klassisk ungersk mat. Sådan är stadig, kryddig, god och med milt uttryckt väl tilltagna portioner. Judith tipsar oss om att beställa en förrätt och en varmrätt per par och sedan dela dem – och det blir ändå mat över. Zoltan hoppar över förrätten och tar in en egen varmrätt – en portion, som skulle mätta hela min familj!

Hela detta väl tilltagna kalas kostar – inklusive vinet – knappt 500 svenska kronor. Då är Budapest ändå med ungerska mått relativt dyrt!

 

Budapest har många varma källor, och badkulturen där har varit känd i århundraden. Hotell Gellert och Széchenyi-baden är de mest kända. Vi besöker det sistnämnda. Mycket vackra byggnader inramar och innehåller en mängd bassänger med olika varmt – upp till 40 grader – strömmande vatten. Utomhus finns en lekbassäng, en avslappningsbassäng – där män bland annat sitter i det varma vattnet och spelar schack – och en simbassäng. Märkligt nog är det krav på badmössa i simbassängen, men inte i någon av de andra. Jag vill ta ett foto men hindras av badvakterna. Fotoförbud! I några av inomhusbassängerna pågår olika typer av vattengympa. Allt som allt ger några timmar där en påtaglig avstressningseffekt, och lika loja som rena vandrar vi vidare i eftermiddagshettan.

 

Även om det är gott om moderna bilar i dagens Budapest, har en turist i staden inget behov av en sådan. De sovjetiskbyggda tunnelbanetågen går tätt och snabbt – men byggdes definitivt inte med bullerskydd i tankarna! Spårvagnar och bussar finns överallt, och ett veckokort kostar inte mycket.

Budapest har också världens äldsta, ännu i bruk varande tunnelbanelinje, där de flesta stationerna är välbevarade sedan drygt 100 år, i mindre dimensioner än resten av nätet och vackert kaklade i jugendstil. Tyvärr har de ursprungliga tågen tagits ut bruk – med något enstaka undantag – men även de nyare ger intryck av lilleputtåg, som dock fullgör sin uppgift utan mankemang.

 

I Budapest finns Europas största och världens näst största synagoga. Endast den i New York (förstås) är större. Jag har aldrig varit inne i en sådan förut och blir förvånad över, att den är så lik en kyrka. Förklaringen kommer under guidningen. Arkitekten var kristen, inte jude. (Bild 14)

Ytterligare en komponent i synagogan – orgeln – har vållat ingående diskussion. Ortodoxa judar anser, att inget arbete får utföras under sabbaten, och en organist, som spelar, arbetar. Slutsats: Orgeln är olämplig i synagogan. Mot dem stär en nyare tolkning, neologerna, som accepterar orgelspel även på sabbaten. Hur som helst – den imponerande orgeln finns kvar.

Som de flesta vet, tar män av sina huvudbonader, när de går in i en kyrka. I en synagoga är det tvärtom. Barhuvade män erbjuds en kippa, den lilla judiska kalotten, till låns under besöket, men andra huvudbonader duger också. Sålunda beträder jag – efter uttalad acceptans från mannen i dörren – denna helgedom med min synnerligen patinerade Cruisarkeps kvar på huvudet. Ovant!

I anslutning till synagogan finns ett museum och vackra monument (Bild 15) – dels över de ungerska judar, som dog under kriget (skrämmande många, och tyvärr med ungerska myndigheters ibland närmast ivriga hjälp, när nazisterna hade svårt att klara skivan själva!), och dels över icke-judar, som gjorde, vad de kunde för att i hemlighet hjälpa judar undan terrorn. Överst på den sistnämnda stenhällen står – med särskilt stor stil – ”Raoul Wallenberg”. På judiskt vis ligger inga blommor där utan stenar – en sedvänja som går tillbaka till uttåget ur Egypten. Då fanns inte tid att gräva djupt, så för att hindra djur från att gräva upp kropparna och samtidigt märka ut gravarna, lades stenar över dem, innan man drog vidare mot det förlovade landet. (Bild 16)

Vid synagogan finns också en begravningsplats, vilket är unikt. Även detta kommer sig av kriget. Det fanns ingen annan plats att begrava dem, som dog i ghettot.

 

En av dagarna lånar Zoltan en bil av en god vän för en färd ett par mil norrut längs Donau till den lilla staden Szentendre (Sankt Andreas) – gammal och pittoresk men också med livligt affärsliv. Hustrun hittar vackra kristallglas, som mycket väl kompletterar, vad vi har hemma, för motsvarande 40 kronor/styck(!) och en ljuvlig skinnjacka, som skulle kostat mer än dubbelt så mycket här hemma.

Där pågår också ett bröllop. Brudparet åker hästskjuts flera varv i staden till allas leenden och applåder. Brudens urringning skulle ha varit häftig på vilket klänning som helst, och på en brudklänning är den direkt uppseendeväckande!

 

Pest – på östsidan av Donau – är platt, medan Buda – på västsidan – är påtagligt kuperat. Högt ovanför Donau ligger slottet och flera andra offentliga byggnader, som vi besöker under en eftermiddag. Vackra byggnader, underbar utsikt (Bild 16) – och på ett ställe pågår ett koreograferat schackparti med ungdomar klädda som schackpjäser. De spelar upp berömda partier från förr, och spelet går undan på ett helt annat sätt än ett riktigt parti. Roligt och vackert att se på. (Bild 17)

 

Budapest ligger någorlunda mitt i landet, och i en park vid Donau, nedanför slottet, ligger Ungerns officiella nollpunkt, markerad med en stenskulptur i form av just en nolla. (Bild 18) Alla större vägar i Ungern har kilometermarkeringar, som direkt anger, hur långt borta man är från denna punkt.

 

En av dagarna vandrar vi bland Budas kullar efter att ha åkt upp med en för mig ny typ av tåg; kugghjulsbana. Därefter är det skönt att hitta svalka i skuggan under träden och njuta av utsikten över Budas grönskande kullar, Donau och Pest. (Bild 19) Vi hinner fram till en linbana, som precis skall stänga, och hinner åka med ner.

 

Efter att Italien övergav liran, är det en rimlig gissning, att Ungern är landet i Europa med flest miljonärer. En forint är värd c:a 3 öre, och det tar ett tag att lära sig att dividera alla priser med 30 för att få ett hum om, vad det motsvarar i kronor. (Italienarna var värre på sin tid. En miljon lire motsvarade 4 750 kronor, dvs en lira var värd knappt ett halvt öre.)

 

Kan man inte ungerska, känner man sig först totalt avhängd i detta vänliga land. Språket är släkt med finskan, och skyltarna kunde lika gärna vara skrivna på kinesiska. Man skulle inte begripa mindre då! Någon har sagt, att det talade språket låter, som om bandet körs baklänges. Vare därmed hur som helst; med Zoltan, Julia och Judith i sällskap har vi inga problem – och när hustrun och jag är ensamma, kan alltid någon i närheten tillräckligt mycket tyska eller engelska, för att kommunikationen skall fungera.

 

 

Dag 9, Budapest – Haibach: Hustrurnas plan avgår redan 06.40, så de får tidig revelj. Zoltan och jag slumrar ett par timmar till, innan vi för sista gången frukosterar tillsammans med hans mor, packar väskorna och kliver in i taxin.

 

Ursprungsplanen har varit att svänga förbi Balatonsjön och sedan gira nordvästvart mot Österrike, men tvärt emot våra förhoppningar har värmeböljan, som rått hela tiden, inte avtagit. Tvärtom prognosticeras detta till att bli den varmaste dagen hittills! Svalka kan finnas längre västerut, i Österrike, så vi satsar på snabb resa däråt. Zoltans bekantingar önskar lycklig resa och uppmanar till försiktig körning. (Bild 20) Efter tankning bär det iväg västerut på samma motorväg, som vi kom. Temperaturmax denna dag blir 35 grader, så vi försöker hålla jämn hastighet med korta pauser för vätskeintag. I vanliga fall dricker jag aldrig Coca Cola, men just denna dag passar det bra; svalka, vätska, koffein och kolhydrater i en och samma dryck, samtidigt som man inte vill äta särskilt mycket i hettan.

 

Vi har tänkt oss att efter Wien ta den mindre vägen längs norra Donaustranden mot Linz, och gör naturligtvis misstaget att följa de stora skyltarnas anvisning – vilket innebär, att vi i stället hamnar på Autobahn några mil söder om Donau. Här är det bra mycket mer kuperat än tidigare. Dessutom tangerar vi ett regnväder, varvid temperaturen direkt kryper ned till sådär 28 grader, vilket i sammanhanget blir påtagligt svalkande. När vi så småningom avlägsnar oss från detta, stiger dock temperaturen ånyo.

 

Vid S:t Pölten kommer vi av Autobahn, tankar och hittar Landstrasse 1 mot Melk – mer njutbart. Namnet Melk gnager i bakhuvudet. Var har jag hört eller läst det? Så småningom trillar polletten ned. Berättaren i Umberto Ecos fantastiska roman ”Rosens namn” heter Adso av Melk – en ung novis, som hjälper huvudpersonen, franciskanermunken William av Baskerville. (I filmen spelas William av Sean Connery – strålande som alltid – och Adso av Christian Slater. Har Du inte sett filmen – se den! Har Du inte läst boken – läs den!)

 

I Melk står skylten ”Donaubrücke”, och äntligen hamnar vi rätt – över Donau till Landstrasse 3 längs norra Donaustranden. Floden, som trafikeras av pråmar och kryssningsfartyg hela vägen från Svarta Havet upp i Tyskland, är Europas näst största – efter Volga – och flyter genom fyra huvudstäder; Wien, Bratislava, Budapest och Belgrad. Här uppe är den redan djupt nedskuren mellan omgivande, grönskande berg, och det är mycket vackert. (Bild 21, Bild 22)

 

Några mil före Linz ger en vägskylt obehagliga associationer; i Mauthausen låg ett av nazisternas koncentrationsläger.

 

Efter lite snurrande i Linz hittas Landstrasse 129, och vi börjar söka nattlogi. In på Landstrasse 130 och vidare, tillbaka mot Donaustranden, men innan vi hinner dit, hittas orten Haibach uppe på en höjd, och hotellet har lediga rum. 

 

Taktiken att söka svalka västerut har lyckats till sist. Här uppe är det friskt och så pass svalt, att vi mot slutet av måltiden på altanen (wienerschitzel, öl och apfelstrudel, vad annars första kvällen i Österrike?)  nästan behöver en tröja till. Ovant!

Vid bordet bredvid sitter fyra unga män från orten vid var sin öl. Zoltan såg en av dem på traktor någon timma tidigare. De är lugna och lågmälda. Tänk, om vi kunde ha det så i Sverige, att unga människor efter en dags arbete helt anspråkslöst kunde komma samman på den lokala krogen och dryfta dagens frågor över en öl – utan bullrig musik, skyhöga priser och oklara självhävdelsebehov.

 

 

Dag 10, Haibach – Chemnitz: Morgonen är dimmig (Bild 23), men det lättar snabbt. Inte heller i Österrike är man pigg på att acceptera betalkort, så det blir ett bankbesök. Märkligt nog accepterar inte heller den lokala bankens automat våra kort, så jag åker halvannan mil till Aschach för att skaffa kontanter. Denna del av landet, Donautal, är mycket vacker, där floden meandrar kraftigt mellan höga bergväggar, och den verkar vara ett Eldorado för fotvandrare, cyklister och kanotister.

 

Snart passerar vi tysk-österrikiska gränsen vid Passau och hittar Landstrasse 85 norrut mellan Bayerischer Wald och Böhmerwald – underbar att åka hoj på, där den ringlar fram, ofta på en kam mellan två dalgångar med grönskande fält och skogar.

 

Vid Regen vinklar vi höger in på E 53 mot Plsen, tillbaka in i Tjeckien. Denna väg ser t.o.m. på kartan ut att bitvis slå knut på sig själv, och den är verkligen härlig – med vertikaler och serpentiner, omväxlande med mera svepande böjar. Även här finns dygnet runt-öppna nattklubbar innanför tjeckiska gränsen, men oss får de inte som kunder. Så här dags konstateras också, att vi kört tillbaka in i värmeböljan. Termometern visar än en gång över 30.

 

Salladslunch brukar vara bra, när man kör, och sallad brukar jag alltid kunna äta upp, men den skål, som serveras i skuggan på en bykrog några mil söder om Plsen, är så jättelik, att jag måste sträcka vapen och lämna en del.

Efter en stund på rygg i skuggigt gräs grenslar vi åter hojarna.

 

Plsen passeras och vi hittar vägen mot den gamla kurorten Karlovy Vary. Fortsatt fin väg mellan djupnande dalgångar, men det drar ihop sig till oväder än en gång. Praktfulla, blåsvarta moln tornar upp sig, och molnspelet över dalsidorna är imponerande. Som på beställning dyker en vägkrog upp, lagom till att de första stänken kommer.

Över mineralvatten och var sin skål soppa hoppas vi kunna vänta ut ovädret. Det visar sig dock seglivat, och jag hinner bli sugen på mer, så det blir en Indieninspirerad kycklingrätt, innan cyklarna åter grenslas i det avtagande regnet.

 

Karlovy Vary – Karlsbad på tyska – där Centraleuropas nobless och jet set en gång i tiden flanerade på den då magnifika paradgatan, är numera en bedagad skönhet. Skyltningen där lämnar en hel del att önska, men efter lite snurrande och frågor på en bensinmack kommer vi iväg åt rätt håll, mot Ostrov och gränsorten Jachymov – ännu en påtagligt nedsliten kurort. Här bär det BRANT uppför i snäva serpentiner.

 

Efter passagen in i Tyskland blir vägkvalitén påtagligt bättre, och kurvorna är inte lika snäva ned genom det vackra landskapet i ”Sachsiska Alperna”. Ett välbevarat ångtåg tuffar sig uppför en smalspårsbana, och doften av stenkolsrök kittlar näsborrarna. Tänk, om vi haft en dag till på oss! Då hade det blivit ångtågsåka – men man kan inte få allt. (Associationen går direkt till en annan del av f.d. Östtyskland – Rügen – som fortfarande har en välbevarad smalspårsjärnväg med ånglok i drift; pendeltrafik för den befolkning, som jobbar på de många turistorterna, och naturligtvis en turistattraktion av rang.)

Från kurorten Annaberg-Bucholtz finns en väg, som på kartan ser mycket lockande ut och skall föra oss i en liten båge till Chemnitz. Denna väg återfinner vi dock inte utan hamnar i stället på en ringlande väg under täta träd – men massor av våta löv och en del lera på vägbanan. Ingen höjdare. Så småningom hamnar vi i Zschopau, där MZ-motorcyklarna byggs – på Motorradfabrik Zschopau, som före den östtyska regimen hette DKW och en gång tog fram världens mest kopierade motorcykelmotor; en 125-kubiks tvåtaktare, vars ritningar togs som krigsbyte till såväl Sovjetunionen som Storbritannien (BSA Bantam, märkets mest sålda modell) och USA (Harley-Davidson Hummer, idag tämligen okänd bland älskare av big twins).

 

Denna kväll blir egendomlig. Det verkar stängt överallt – en tisdagskväll! Är det någon för oss okänd, tysk helgdag? Till slut hänvisas vi av en vänlig bilist ytterligare några kilometer längs den inslagna vägen, där det skall finnas ett öppet hotell. Detta verkar vara lika stängt som övriga, men Zoltan knackar i alla fall på – och man öppnar. Förklaringen kommer prompt. Det har varit ett stort elavbrott till följd av det tidigare ovädret. Därav alla svarta fönster och släckta skyltar. (Men på en del ställen knackade vi på, och ingen öppnade. Förklara det, den som kan.) 

Hur som helst – efter en dusch och ett par öl sover vi gott.

 

 

Dag 11, Chemnitz – Rostock: Taktiken med Landstrassen fungerar dåligt denna morgon. Trafiken är tät, lastbilarna och byarna är många, så det går långsamt. Att ta sig genom Chemnitz och Leipzig går inte heller fort, men därefter lättar det påtagligt, och vi når Lutherstadt Wittenberg vid 12.30-tiden. Här var hustrun och jag för några år sedan, och jag lyckas vända minnesbilden av staden upp och ned, varför Zoltan och jag går ett varv i centrala Wittenberg, upp till församlingskyrkan, innan vi vänder åter och konstaterar, att vi ställt cyklarna alldeles utanför slottskyrkan(!), där Martin Luther år 1517 spikade upp sina 95 teser på portarna och orsakade konvulsioner i hela den västra kristenheten.

Dagens portar är kopior i brons – med teserna ingraverade. Där kommer vi i samspråk med en lärare från en lutheransk skola i Texas. Han visar den amerikanska mentaliteten från dess bästa sida; öppenhet och vänlighet. Hela familjen var i Berlin i ett helt annat ärende och skulle snart flyga hem, när han med en blick på kartan insåg, att Wittenberg inte låg långt borta. Sagt och gjort; hyrbil, och nu är de här. Han är synbart tagen av att stå på den plats, där allt hände för snart 500 år sedan – och lika imponerad av, att man i Europa vårdar sitt kulturarv. ”If something is a hundred years old in the US, they knock it down”, säger han sorgset, medan han betraktar ett vackert restaurerat hus med flera hundra år på nacken.

 

Inne i slottskyrkan vilar Martin Luther och Filip Melanchton under var sin anspråkslös, lika stor gravvård. Allt är befriande fritt från turistisk kitsch.

 

Landstrasse 2 vidare upp mot Potsdam är rätt snabb, och på vägen sluts en ögla i staden Treuenbrietzen. Idén är än en gång att försöka undvika Berliner Ring och ta oss genom Potsdam – där Europas uppdelning avgjordes vid konferensen i slutet av andra världskriget – tillbaka ut på Landstrasse 5, samma väg som vi körde ned.

Idén är naturligtvis idiotisk. Vi kör omgående bort oss i Potsdam och kommer till slut in på den motorväg, som går rakt igenom Berlin. Trångt, bökigt och långsamt. Berliner Ring hade varit ojämförligt mycket bättre. Dock är jag imponerad av berlinarnas vänlighet i den täta trafiken. Det är aldrig svårt att byta fil. Man blir hela tiden insläppt, så fort man ger tecken. Men, bästa cruisare, håll Dig utanför Berlin, om Du inte har själva staden som mål.

 

Till slut är vi ute på norrsidan. Detta har dock tagit så pass lång tid, att vi inte kan söka oss direkt tillbaka till Landstrasse 5. Efter tankning och fikapaus på ett välordnat ställe, där man t.o.m. har särskild motorcykelparkering (Bild 24), och där vi ser såväl 1 – 0 som 1 – 1 i matchen Spanien – Frankrike, blir det i stället Autobahn sådär 8 mil, innan vi når väg 198 och kan söka oss tillbaka till gamla spår.

 

Tyskarna har en bra benämning på motorvägsmot: ”Dreieck” (”Trekant”), även om det kan vara flera vägar, som möts. Detta går ända tillbaka till antikens Rom, där ett vägskilje kallades ”trivium” (”tre vägar”). Ordet gav upphov till termen ”trivial”, som vi alltjämt använder för att beteckna något vanligt och föga uppseendeväckande.

Hastigheterna här är avsevärt lägre än på de stora lederna längre västerut, trots att vägkvalitén är lika hög. Visst blir vi omkörda, men de snabbaste bilarna håller på sin höjd 150, och de är rätt sällsynta. Västerut kan man ju få se en prick i backspegeln, som vid nästa titt – om det hinner bli någon! – vuxit till en bil, som sedan svischar förbi i osannolikt hög fart för att lika snabbt bli en prick i framrutan. Sådana saknas helt, där vi kör. Ändå tittar jag minst två gånger i backspegeln, varje gång det är dags för omkörning. Att lämna jordelivet som kylarprydnad lockar inte.

 

Väl tillbaka på Landstrasse 5 styr vi norrut i god fart, medan det blir allt svalare, och når till slut åter Landhotell Kuhs, som serverade vår första måltid på tysk mark och nu även får ställa fram den sista. Värdinnan ler igenkännande, när jag kliver in och säger: ”Wir sind noch einmal hungrig.”

 

Med fyllda magar och – för första gången under hela resan – tröjor över t-shirtsen under skinnjackorna, tillryggaläggs så sista etappen upp till Rostock, där skyltningen till terminalen är föredömlig, och plattan nås i god tid.

 

Där hinner vi filosofera en god stund över det misstag, som hela Europa gjorde för ett halvsekel sedan, när en närmast ohämmad utbyggnad av långtradartrafiken tilläts, samtidigt som järnvägsnätet fick klara sig, bäst det gick (= inte vidare bra). Resultatet har setts på flera ställen under resan; framför allt de oändliga långtradarköerna i backarna söder om Dresden, och här på plattan, där de stora bilarna också är närmast oräkneliga.

Kostnaderna för det vägbyggande och -slitage, som denna trafik kräver, skulle kunna ha finansierat en högrationell järnvägstrafik i hela Europa, samtidigt som avgasutsläppen hade varit marginella i jämförelse.

Idag är det nog svårt att vända på steken. Alltför mycket kapital är investerat i långtradarindustrin, och alltför många människor är beroende av arbetet i denna sektor, för att man enkelt skulle kunna ändra system. Så där står vi i buller och dieselos.

 

Denna gång kan cyklarna surras. Efter duschen hittas ett fint bord föröver, där vi kan avnjuta utfärden ur Rostocks hamn med bojarnas gröna och röda ljus som en gata ut i den svarta Östersjön, medan ölet långsamt sjunker i glasen. En flaska Bunnahabhain Single Malt får det också bli i shopen.

 

 

Dag 12, Trelleborg – Linköping: Precis som på nedresan lämnar vi färjan på fastande mage. Skånes gedigna rykte som matens och gästgiveriernas förlovade land skall göra det till en barnlek att hitta ett bra frukostställe – tror vi! Längs väg 108 visar sig allt antingen vara stängt så tidigt på morgonen, eller också serveras bara frukost till befintliga gäster. Tala om missade affärstillfällen! Vi svänger av mot ett hotell – som inte går att återfinna! Till slut, efter mer än två timmar, blir det via dubbla hänvisningar napp på ett kafé i Röstånga, mitt emot Gästgiveriet. Där sitter var sin halvliter mjölk, ett par minibaguetter och en mugg kaffe desto bättre. Så, bäste cruisare, är Du i dessa trakter, gynna kaféet.

 

Väg 108 vindlar vackert genom böljande jordbrukslandskap och bokdungar. Naturligtvis var vi så hungriga, att vi åt för mycket, och det blir en stund på rygg på en gräsplätt norr om Örkelljunga. Därefter nås snart Knäred, och resten av hemresan följer samma rutt, som skildras på annan plats på Cruisarklubbens hemsida – när Zoltans BMW för drygt två år sedan hämtades hem från Helsingborg.

 

Apelsinjuice och kaffe på Isabergs golfklubb och en sista lunch på Tabergs topp – klassiskt hojåkarställe med helläcker, brant upp-/nedfart och fantastisk utsikt. Deras viltskavsgryta med potatismos, lingon och saltgurka rekommenderas å det varmaste.

 

Ett sista stopp görs vid Statoilmacken i Gränna för avtappning och tankning, varvid vi också tar farväl, tackar för en ömsesidigt angenäm resa och lovar varandra, att det skall bli fler. Därefter i sadlarna igen för sista etappen över Gripenberg, Tranås och Mjölby, innan vi vinkar farväl på Lambohovsleden, där Zoltan kör rakt fram, medan jag vinklar söderut mot Slaka. Vid 18.30-tiden, på garageinfarten, visar trippmätaren 385 mil. Zoltan har alltså kört närmare 400.

Vilddjuret har gått som ett urverk de 240 milen efter reparationen i Brno. Termometern har stadigt visat en arbetstemperatur på 80 + 1 grad, precis som före incidenten. Varje morgon – inklusive efter de fyra dygnens stillastående i Budapest – har jag letat efter fuktfläckar på underlaget, men det har varit kruttorrt.

 

Nästa morgon blir det en behövlig tvätt, varefter spegelfästen och sidoväskor vaxas för att avgöra, vad som är oljeklet, och vad som är skador i plasten. Det blir lite att göra för lackverkstaden efter säsongen.

 

Därefter blir det en sväng in till centrum för några ärenden, varpå cykeln lämnas för en välbehövlig vila och genomgång på Bikestop under den kommande veckan, då hustrun och jag tar en sväng i Skottland – i bil.

 

 

Några avslutande restips: Alla mackar vi tankade på accepterade kreditkort, men detta var snarast undantag för gasthäuser, hotell och restauranger – även i f.d. Östtyskland – och bärgaren accepterade bara kontant betalning. Tänk på, att varje Bankomatuttag i utländsk valuta kostar några tior extra i uttagsavgift. Avgiften är densamma, oberoende av uttagets storlek. Det är alltså en god idé att planera få, större uttag än många små.

Åtminstone i gränstrakterna/längs de större vägarna i Tjeckien verkade euron gångbar vid sidan av den egna valutan, korun.

 

Engelska är inget självklart språk i Tyskland, och för oss lyckades tyska oftare än engelska även i Tjeckien. I Ungern var det hugget som stucket, de gånger Zoltan & C:o inte var med, men några allvarliga kommunikationsproblem hade vi inte någonstans.

 

 

Bror Gårdelöf

 

Foton: Zoltan Bak, Bror Gårdelöf

 

 

Epilog: Svenska mekar kan också! Efter att Vilddjuret lämnats in på Bikestop för åtgärd, visade det sig, att kylaren gick att reparera till nyskick för drygt 800:- (en ny skulle ha kostat sådär 6 300:-!), så hela kalaset i Tjeckien plus reparationen i Sverige blev bara lite dyrare än självrisken på 3 000:-!

Till detta kommer dock lackjobbet – som får anstå till vintern, när Vilddjuret ändå står i ide.