Till Hemsidan, om det behagar.
Vid 7-tiden lördagsmorgonen 3 april startade kollegan och jag mot Helsingborg,
där hans praktiskt taget nya (245 mil) BMW R 1150 R väntade. Vi hade tänkt åka
ned på min Silvervinge, men en morgontemperatur kring -5 ingav betänkligheter.
Kylan hade nog varit hanterbar (touringkåpan), men det hade ju räckt med en
ishal kurva på i övrigt torr väg, för att resan skulle kunna ha fått ett
trist slut. Dessutom var väderprognosen för söndagen inte så över sig, så
det blev hans bil med hyrsläp. Hela resan gick medurs - med nedresa via Kisa,
Eksjö, Sävsjö och därifrån in på mindre vägar, på Bikemap
markerade som fina att åka båge på. Tyvärr konstaterade jag snabbt, att den
minsta/sämsta av dessa beteckningar (streckad orange) visserligen innebar
asfaltbeläggning, men ofta i dåligt skick, med gropar och grusiga lagningar, så
vägen från Sävsjö till Asa kan inte rekommenderas - annat än med uttalad
tvekan. Därefter blev det bättre (heldragen orange), bitvis hänförande
vackert över Tolg ned mot Växjö. Så dags hade vi också insett, att
ytterligare småvägar inte kunde komma ifråga, om vi skulle hinna fram i tid,
så det blev stora vägen Växjö - Hässleholm - Helsingborg, dit vi nådde
strax efter kl 13.
Så drog vi iväg till Margretetorps Gästgivaregård vid foten av Hallandsåsen.
Incheckning - följd av tre timmar i sadeln. På underbara mc-vägar via
Sinarpsdalen - Båstad - Hovs Hallar - Torekov - runt Skälderviken - ut
till Kullens fyr - och åter till Margretetorp.
BMW:n är stabil som en klippa, och märket är ju känt för att ha marknadens
bästa bromsar; ABS + kombisystem, där bromshandtagets kommando automatiskt
doseras till både fram- och bakskivorna.
Söndagen var molnig, men det regnade inte (ännu!), så kompisen grenslade sitt nyförvärv, medan jag tog bilen - och så bar det iväg; gamla E 6 över Hallandsåsen (vacker väg!), österut under motorvägen vid Östra Karup med sikte på Knäred. Vidare norrut över Lidhult (förmiddagsfika) - Jälluntofta - Reftele - Anderstorp - Nissafors - Isabergs golfklubb, där vi kom ut på Nissastigen under några mil. Avfart österut mot Bondstorp - Taberg (där vägen upp på toppen öppnar först 15 april, så det gick vi miste om) - Barnarp - Tenhult - Huskvarna och Gyllene Uttern (sen, mycket god lunch, eller tidig middag, vilket som behagas). Hade vädret varit vackert, skulle vi kört vidare längs gamla Riksettan hela vägen hem, men nu blev det Tranås - Boxholm - Västra Harg - Sjögestad - Linköping, som ju innebär roligare vägar att köra på.
Hela denna resa tog oss 9,5 timma, inklusive raster, men då körde vi långsamt.
Det regnade under en stor del av färden, men kompisens kläder (Halvarssons
skinnställ med Dryway-membran) var så bra, att han var torr och inte frös nämnvärt
förrän efter Uttern-besöket - samtidigt som han naturligtvis njöt ofantligt
av att köra. (Kostnaden för släpet var alltså onödig, men vi var överens
om, att det var mycket bra att ha som reservalternativ.) De våta vägbanorna
och hans nybörjarstatus gjorde dock, att vi tog det lugnt. Dessutom körde vi
fel på några ställen. Gör man inte det, bör det handla om c:a 40 mil - att
jämföra med 36, om man tar Nissastigen/E 4.)
Vana cruisare klarar ledigt denna rutt på 8 timmar inklusive pauser. Vägstandarden
är överlag (mycket) god - med några få, korta undantag medelgod, men inte dålig
någonstans. Omgivningen är bitvis mycket vacker, och enligt min uppfattning är
denna rutt - där man får köra motorcykel - oändligt mycket
angenämare än att ligga och mala på de stora vägarna.
Rekommenderas.
Bror
Gårdelöf